Setmana BIO

Hola famílies!

Dimecres 19 d’Octubre del 2022.

Avui ha vingut la Maria de l’Escairador i ens ha fet una xerrada sobre el procés d’escairar les llavors. També ens ha parlat de les plantacions antigues, el molí,… Abans de començar hem relacionat  la paraula BIO amb el significat que coneixem. Algunes de les opinions recollides són: vida, natural, sense químics, menjar saludable.

La Maria ens ha parlat dels productors AGROALIMENTARIS. Dins aquesta paraula se n’amaguen dues, AGRO que es refereix a agricultura, agricultors  i ALIMENTARIS que són referents a l’alimentació. Ens ha fet una pregunta molt interessant: “-D’on surten els aliments que mengem? De les indústries grans i també dels Productors agroalimentaris”.

Els Productors agroalimentaris són una gent, un col·lectiu que produeixen aliments desde la plantació fins a l’elaboració. Planten les llavors, les ajuden a créixer, cullen el producte i si convé s’elaboren (fan farines, …)

Però ells (la seva empresa) https://www.escairador.com/ca/  què fan? Tal i com diu el nom fan cereals escairats com el panís (també conegut com a blat de moro, panotxa). Ens explica que els cereals són llavors o sigui el fruit d’una planta.

La Maria ens reparteix uns grans de blat de moro per cada alumne i l’observem. Ens fa adonar que:

Hi ha una part enfonsada, és el Germen, la futura planta.

La part externa és la pellofa que protegeix la llavors dels bacteris.

La resta és del gra es diu Endoesperma, que és el primer aliment de la llavor quan comença a germinar o a créixer.

Quins cereals coneixem?

-Arròs.

-Blat.

-Civada.

-Ordi.

-Blat de moro.

-…

Els cereals es poden transformar.

Sabeu què és un molí? Un alumne ha fet una molt bona explicació de com és i de com es pot fer la farina.

A “casa nostra” què hi fem? Fem que aquests grans siguin comestibles..

En primer lloc els pelem al Molí amb una premsa amb forma cònica. D’això se’n diu escairar.

Ens explica que hi ha moltes varietats del blat de moro, unes 10.000 varietats!

I el blat de moro o panís se’n fa farina, sèmola. Explica que és millor que els cereals siguin cuinats ja que van més bé per digerir.

Molts, molts anys enrere hi havia moltes més varietats de cereals i que ara al modificar la planta en laboratoris n’hi ha hagut algunes espècies que han desaparegut, també ha passat que les plantes ara tenen més bona presència que abans, que són més boniques per la vista però que han perdut valor nutricional. Ara no alimenten tant i han fet aparèixer al·lèrgies que abans no hi eren ja que no tothom té un cos preparat per acceptar aquests productes modificats.

D’aquí a uns dies, penjarem l’opinió de dos alumnes del cicle superior del què els ha semblat aquesta xerrada i aprofitarem els coneixements transmesos per fer un formulari per assegurar que tots hem escoltat i après aspectes que no sabíem.

Moltes gràcies Maria!

(Accedir a les fotos clicant al quadre lila “FOTOS”).