L’associació Projecte Messaia ens visita als de 5è

El passat dimecres dia vuit de març, dins el marc del projecte Escoles Solidàries, organitzat per la Coordinadora del Voluntariat d’Osona, vam rebre la visita de les voluntàries Rosa Mª Córdova i Montse Porta, de l’associació Projecte Messaia de Sant Hipòlit de Votregà . Els alumnes  de 5è de l’escola  van participar a la xerrada on se’ns va informar de la tasca que realitzen des de la seva associació.

Primerament ens han exposat que la soledat no desitjada és una situació en què es solen trobar les persones grans i que provoca molts problemes i malestar. Des de l’associació Messaia realitzen un acompanyament d’aquestes persones a diferents nivells: proporcionar companyia, ajudar en els desplaçaments, anar a comprar i acompanyar a les visites mèdiques.

També ens han explicat que, a Sant Hipòlit, de les 1200 persones majors de 60 anys n’hi ha 250 que viuen soles i d’aquestes, n’hi ha 150 en situació de soledat no desitjada i que són les persones que atenen principalment.

Ens han parlat de la història de l’entitat; va iniciar la seva tasca l’any 2017 en un local municipal on estaven molt limitats, sobretot per problemes d’espai. Llavors van trobar els locals de l’antiga escola dels Sagrats Cors i, gràcies al treball voluntari, es va poder acondicionar i el 2018 es va inaugurar l’espai on actualment desenvolupen la seva tasca .

Durant la Pandèmia la situació de precarietat de les persones soles es va fer molt més evident i des de l’associació van haver d’esforçar-se molt per poder ajudar a tothom.

Actualment realitzen trobades les tardes dels dimarts en què porten a terme diferents activitats per passar una bona estona: fent un bingo, recitals de poesia, comentant de notícies de l’actualitat i també el berenar, és una estona en què comparteixen records d’experiències vitals.

Al llarg de l’any també fan diferents celebracions: per les festes Nadal fan un dinar, preparat pels voluntaris, amb sopa de pilotilles i vedella; una arrossada pel mes de maig; la castanyada al novembre; el carnestoltes pel febrer; roses per sant Jordi i els aniversaris dels membres de l’associació. A més a més, fan altres activitats puntuals com xerrades de la creu roja, xerrades d’alimentació o gimnàstica, la visita d’una associació de pallassos d’hospital que els van alegrar la jornada o l’aparició en un programa del canal taronja de televisió que els va fer molta il·lusió.

Ens han explicat que al principi els voluntaris portaven a la gent amb els seus cotxes particulars per fer els diferents desplaçaments i que, gràcies a la col·laboració de la fundació de La Caixa, han pogut fer un renting d’una furgoneta adaptada que ara utilitzen per poder fer tots els acompanyaments que són tan necessaris.

L’associació es manté gràcies a les donacions de particulars, les ajudes de l’Ajuntament i subvencions de la Generalitat.

Tal com hem pogut veure amb alguns vídeos que ens han mostrat, les persones que atenen són gent molt gran però que tenen moltes ganes de fer coses i celebrar festes.

Després de la xerrada hem fet una reflexió a partir d’un vídeo d’entrevistes en què diferents persones responien la pregunta: Què vol dir fer-se gran? La majoria de les entrevistes coincidien en que es té més experiència vital i més temps per fer coses un cop estàs jubilat, però, destacaven la importància de gaudir de bona salut per poder tenir una bona vellesa.

La conversa ens ha portat a parlar de la relació amb els nostres avis i àvies. Hem entès que per ells nosaltres som molt importants i que estan pendents de les nostres visites, que els hem d’escoltar i compartir el temps que estiguem amb ells per fer-ne una bona experiència.

Hem arribat a la conclusió que els avis necessiten atenció i que els hem de cuidar i escoltar per retornar-los tota l’atenció i cura que ens han donat.

Si volem col·laborar amb l’associació Messaia, cada dimarts es troben al local de l’antiga escola Sagrats Cors on tothom hi és ben rebut. Un animem a visitar-los!