Preguntes Freqüents sobre l’Institut Escola

L’Institut Escola Virolet és un centre educatiu d’infantil, primària i secundària, amb un equip de mestres i professors/es il·lusionats/des amb la missió d’educar i formar els infants conjuntament amb les seves famílies.

És un Institut Escola públic i català que treballa perquè les nenes, els nens i joves esdevinguin persones equilibrades, responsables, autònomes, crítiques i competents dins de la nostra societat canviant. Un centre que vetlla per contribuir en el coneixement de persones vinculades a l’entorn social i natural i compromeses amb la societat i el país.

Infants, mestres, professors/es, famílies i tota la comunitat escolar col·laborarem en un projecte comú.

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

PREGUNTES FREQÜENTS (sobre l’Institut Escola)

1.- En què em puc fixar per triar un centre?  Pensa que esculls un centre per uns quants anys. Et pots informar dels seus projectes, la metodologia, l’estil i el valor educatiu, l’atenció individualitzada, les seves quotes i els serveis extres que ofereix, entre d’altres. Compareu diversos centres per veure quina s’ajusta millor als vostres criteris pedagògics i estigueu segurs/es que el nostre Institut Escola és coherent amb els valors de la vostra família.

2.- Quina és la visió pedagògica de l’Institut Escola Virolet? Sense motivació no hi ha aprenentatge. Entenem l’Institut Escola com una petita societat i eduquem alumnes que viuen en un món canviant. Atenem a la diversitat tenint em compte les característiques personals, demanant a cadascú allò que li podem demanar i potenciant el processos d’alt rendiment cognitiu. No utilitzem metodologies tradicionals. El món entra a l’aula: un infant aprèn quan pot relacionar noves idees amb coneixements previs, connectant-los amb el món que l’envolta.

3.- Com ho feu actualment? A l’etapa d’Infantil donem resposta al currículum combinant el treball per projectes, el treball de les diferents especialitats (consciència fonològica, psicomotricitat, música i anglès -a I4 i I5-) i la realització d’espais d’aprenentatge. A l’etapa de Primària donem resposta al currículum combinant el treball per projectes, el treball de les diferents especialitats (educació física, música i anglès), la realització d’espais d’aprenentatge i el treball d’eixos sistemàtics de diferents continguts curriculars. A l’etapa de secundària donem resposta al currículum combinant el treball per àrees d’especialitat i els projectes, ja siguin lliures, d’àmbit o dins de cada matèria en forma de centres d’interès.

4.- Com treballeu els Projectes? El treball per projectes pretén fomentar entre l’alumnat la capacitat d’aprendre a aprendre a partir d’experiències d’aprenentatge que els ajuda a donar sentit al món on viuen i al què els passa, senten, els preocupa o desitgen. L’inici d’un projecte correspon a la fase d’exploració de les idees prèvies. El desenvolupament del projecte correspon a la fase d’introducció de nous continguts i estructuració dels coneixements i el tancament correspon a la fase d’aplicació del coneixement. Els processos que es desenvolupen en el treball per projectes són la conversa; la realització d’activitats d’exploració, experimentació o de recerca d’informació relacionats amb els temes d’investigació; i els processos de documentació.

5.- Què són els espais d’aprenentatge? Els espais d’aprenentatge ens permet treballar de manera directa la competència transversal que marca el currículum: aprendre a aprendre. Els espais del nostre Institut Escola són llocs on es provoca als i les nostres alumnes perquè investiguin, provin i comprovin, creïn, explorin, descobreixin, documentin,… I amb tot, vagin elaborant nous aprenentatges que es connectin amb els antics. Aprenentatges i estratègies conscients i, per tant, recordades al llarg del temps. Els objectius dels espais donen resposta a les tres fases de l’aprenentatge productiu: pensar, fer i comunicar. Fem èmfasi en els processos d’aprenentatge, no en els continguts treballats. Encara que, organitzem els espais en diversos àmbits d’aprenentatge. 

6.- Què són els eixos sistemàtics? És un treball sistemàtic per acabar de complementar els continguts del currículum que no han sorgit en els projectes.

7.- Hi ha “deures” a l’Institut Escola Virolet? No hi ha “deures” diaris com a tal a l’Institut Escola. Les tasques que es fan a casa són tasques de recerca, investigació, formulació d’hipòtesis,… que es generen, normalment, en el treball per projectes. A l’etapa de secundària, a més a més, realitzen tasques relacionades amb allò treballat a l’aula.

8.- Com és la comunicació que teniu amb les famílies? Tenim una estreta relació amb les famílies i li donem molta importància ja que entenem que treballem conjuntament per a l’educació de l’alumnat.

9.- Quins tipus de comunicació hi ha? Es realitza una reunió d’inici de curs amb tots els grups, hi ha reunions individuals amb les famílies de I3 a l’inici de curs, hi ha establert un dia a la setmana de tutories individuals amb les famílies per part dels tutors/es, tenim una pàgina web on anem penjant totes les informacions de l’Institut Escola i aules, disposem d’un canal de notícies a partir de l’APP Telegram i tot el personal del centre té un correu electrònic, a disposició de les famílies, per mantenir aquesta comunicació. A més a més, la Direcció envia, setmanalment, “l’Informatiu Virolet” a totes les famílies on informa de diferents temes d’actualitat i de la planificació d’activitats setmanal.

10.- Hi ha famílies delegades d’aula? Sí. Cada classe té una família representant i una família suplent la funció de les quals és fer d’intermediari entre el/la tutor/a – direcció i les famílies i, de tant en tant, manté reunions amb l’Equip Directiu de l’Institut Escola.

11.- Com es fan les comunicacions família-escola? Es fan per correu electrònic. A més a més, tenim el canal de notícies Virolet, a partir de l’APP Telegram, on també pengem totes les informacions d’interès per les famílies.

12.- Les famílies podem col·laborar amb l’Institut Escola? Evidentment. Demanem col·laboració freqüentment per tal de nodrir les converses que es generen en el treball per projectes, en els espais, en l’acompanyament de l’aprenentatge dels vostres fills/es i participant en el òrgans de representació de les famílies.

13.- L’Institut Escola té AFA (Associació de Famílies d’Alumnes)? Sí. I t’agrairà molt la teva participació i col·laboració. Gairebé el 100% de les famílies són sòcies.

14.- Com puc contactar amb l’AFA? Té un horari setmanal d’atenció a les famílies de manera presencial. També disposa de diferents canals de comunicació: la seva web, el seu correu electrònic i el contacte de la presidenta de l’AFA.

15.- Com puc col·laborar amb l’AFA? Està organitzada en diferents comissions de treball. Pots col·laborar amb aquella que et sentis més còmode. Aquestes són: gestió de llibres, comunicació, audiovisuals, menjador, extraescolars i casals, festes, econòmica i famílies.

16.- Quin és l’horari de l’Institut Escola? Actualment l’horari marc d’Infantil i Primària és el següent: dilluns, dimarts, dijous i divendres de 8:45 a 12:15 i de 14:45 a 16:15; els dimecres es fa jornada continuada de 8:45 a 13:45. L’horari marc de Secundària és: dilluns, dimarts i dijous de 8 a 13 i de 14:45 a 16:15; dimecres de 8 a 13:30; divendres de 8 a 13.

17.- Els alumnes de I3 comencen el curs amb el seu horari normal? No. Els primers dies de curs els nens i nenes d’I3 fan una entrada progressiva en petits grups durant uns dies. Aquesta adaptació és un altre factor que ens ajudarà a definir els dos grups d’I3.

18.- Hi ha servei de menjador? Sí. S’ofereix el servei per les tres etapes: Infantil, Primària i Secundària.

19.- Quin preu té el menjador? En el curs 22-23, el preu del menú fix és de 6,54€/dia i l’esporàdic 7,19€/dia.

20.- Feu acollides de matí? Sí. A partir de les 7:30.

21.- Feu acollides de tarda? Sí. De 16:15h a 17:30h.

22.- Quines extraescolars es fan? Aquest curs 22-23 s’estan realitzant les següents extraescolars: iniciació a l’esport, arts marcials, anglès, natació, ball modern, teatre, cuina freda i trainning esport. Es realitzen amb un mínim d’inscripcions i les gestiona l’AFA. Pel curs vinent està previst incorporar futbol, bàsquet, voleibol, ioga i robòtica.

23.- Quan comencen les extraescolars? Normalment comencen al mes d’octubre.

24.- A quina hora acaben les extraescolars? Depèn de la extraescolar. A inici de curs l’AFA us facilita l’oferta amb els horaris.

25.- Quin és el preu de les extraescolars? Depèn de la extraescolar. A inici de curs l’AFA us facilita l’oferta amb els preus.

26.- Hi ha traspàs d’informació dels alumnes nous d’I3 amb les escoles bressol de referència? Sí. Abans que comenci el curs, l’Institut Escola es reuneix amb les escoles bressol per fer aquest traspàs d’informació, si és el cas.

27.- Hi ha traspàs d’informació dels alumnes de 6è amb els instituts? Sí. Abans que comenci el curs, l’Institut Escola es reuneix amb els instituts per fer aquest traspàs d’informació, si és el cas. A més a més, durant el curs realitzem diferents seminaris Primària-Secundària per treballar diferents aspectes de les dues etapes de manera conjunta.

28.- Abans de començar el curs es farà una reunió amb les noves famílies d’I3 i secundària? Sí, s’organitza a inici de curs.

29.- Com s’organitza l’alumnat de l’Institut Escola? L’alumnat de l’Institut Escola està organitzat per comunitats. La comunitat de petits està composada pels nens i nenes d’I3, I4 i I5. La comunitat de mitjans està composada pels nens i nenes de 1r, 2n i 3r. La comunitat de grans està composada pels nens i nenes de 4t, 5è i 6è. La comunitat de joves està composada per l’alumnat de Secundària.

30.- Es fan jornades continuades? Normalment es fan jornades continuades l’últim dia abans de les vacances de Nadal i les dues últimes setmanes de curs. L’horari de les jornades continuades es concreta amb el calendari escolar. Aquestes jornades poden variar segons els calendaris escolars que el Departament publica cada curs escolar.

31.- Hi ha servei de menjador en els dies de jornada continuada? Sí, com cada dia.

32.- Es fan colònies a l’Institut Escola? Sí. Al finalitzar I5, 2n, 4t, 6è, 2n ESO i 4t ESO.

33.- Els nens/es esmorzen a l’Institut Escola? Sí, tot i que recomanem que també esmorzin abans de començar la jornada escolar.

34.- Tots els nens/es surten al pati a la mateixa hora? No. Hi ha torns de pati.

35.- Com es fa l’avaluació dels alumnes? Entenem l’avaluació com a mitjà per regular els aprenentatges, és a dir, per identificar els encerts i les dificultats i els errors, i trobar camins per avançar. També utilitzem l’avaluació com a mitjà per comprovar què s’ha après i qualificar els resultats d’un procés d’aprenentatge per orientar l’alumnat en la seva continuïtat formativa; i el professorat i el sistema educatiu en els canvis a introduir en la seva planificació.

36.- Quants informes d’avaluació doneu a l’Institut Escola? A infantil lliurem dos informes d’avaluació, un al gener/febrer i l’altre al juny. A primària lliurem 3 informes d’avaluació coincidint amb el tres trimestres del curs. Al primer trimestre lliurem un informe de característiques personals; al segon trimestre lliurem un informe on s’avaluen els diferents àmbits del currículum i al tercer trimestre lliurem dos informes, un de característiques personals i una altre dels àmbits del currículum. Pel que fa a secundària, el novembre hi ha una avaluació preliminar que consta d’un informe de caire qualitatiu sobre les diferents matèries i àmbits de projectes, així com una descripció a nivell tutorial sobre l’adaptació al curs; i dues avaluacions parcials (febrer i juny) amb qualificacions i comentaris sobre les matèries. Aquestes dues avaluacions es comenten en una reunió triangulada (família-alumnat-escola) per tal de valorar els resultats i ajudar l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge.

37.- Hi ha quotes de material, sortides,…? Sí. Hi ha dues quotes. Les quotes del curs 22-23 han estat: una quota de material anual de 95€ per Infantil, Primària i Secundària; i una quota de sortides, excursions, teatre i tallers de 95€ anual, per Infantil i Primària; i de 110€, per secundària.

38.- Les quotes de l’Institut Escola es paguen de cop? No. La quota de material es paga abans de començar el curs i la quota de sortides una vegada començat el curs.

39.- En el cas de no poder pagar tot de cop es donen facilitats? Sí. Cal posar-se en contacte amb el secretari de l’Institut Escola.

40.- S’han de comprar llibres per part de les famílies? No. L’AFA s’encarrega de la compra de llibres i quaderns del curs i les famílies fan el pagament directament a l’AFA.

41.- Quina és la quota de llibres que compra l’AFA? Fins ara la quota d’Infantil és de 15€, si la família és sòcia de l’AFA i 30€ si no son sòcies. La quota de Primària i Secundària és de 25€, si la família és sòcia de l’AMPA i 50€ si no son sòcies. Aquestes NO són les del curs vinent, poden rebre modificacions.

42.- Quina és la quota de soci/a de l’AFA? La quota de soci/a de l’AFA són de 30€ anual per família. Aquestes NO són les del curs vinent, poden rebre modificacions.

43.- Quin personal forma l’Institut Escola? El personal de l’Institut Escola està format pel personal docent (Infantil, Primària i Secundària), personal PAS i personal no docent. Com a personal docent a Infantil i Primària tenim els/les mestres tutors/es, especialistes d’anglès, especialistes de música, especialistes d’educació física, especialistes de pedagogia terapèutica, mestres de reforç i equip directiu. El personal de secundària compta amb 13 professors i professores i s’ampliarà el curs vinent. Com a personal PAS disposem d’una TEI (tècnica d’educació infantil) per a I3 i una administrativa. El personal no docent està composat per la vetlladora, dos conserges, el personal de menjador i espai migdia i el personal de neteja.

44.- Quins espais té actualment l’Institut Escola Virolet? L’Institut Escola Virolet es compon d’un edifici nou que es va obrir el curs 22-23 i una zona de mòduls. A l’edifici nou hi ha les etapes d’infantil i primària i a la zona de mòduls hi tenim ubicada la secundària. En moments puntuals l’alumnat de secundària utilitza aules de l’edifici i l’alumnat gran de primària utilitza aules dels mòduls. Estem a l’espera de la construcció d’un annex a l’edifici per l’alumnat de secundària. A la part de secundària comptem amb un taller de tecnologia, un laboratori, aula de desdoblaments i Aula Nord (espai per adaptacions curriculars de caràcter més manipulatiu).

45.- Què són els patis lectius a l’etapa de secundària? Són un seguit d’activitats que oferim per fer durant l’estona d’esbarjo. Algunes de les activitats requereixen inscripció prèvia, d’altres tenen un grup fixe i d’altres són de lliure accés. Algunes de les activitats d’aquest curs 2022-23 són Ioga, Sala d’estudi, Batucada, English Club, Zumba, Lliga de bàsquet i de futbol, Scrabble en català o material esportiu per utilitzar lliurement (raquetes de ping-pong i cordes). El projecte de patis lectius l’hem començat a implementar aquest curs com a prova pilot, de manera que de cara el curs que ve pot ser que tingui algunes modificacions o canvis en les activitats.