Assemblees

Una assemblea és un espai de diàleg, d’intercanvi d’idees i de presa de decisions conjuntes que pretén ser una eina que ens ajudi a millorar la convivència al centre. Un espai on tothom que hi participa, i sempre respectant les normes de funcionament, pot expressar les seves idees i defensar-les davant de qui pensa diferent, i fer propostes o enriquir les propostes dels companys i companyes.

D’aquesta manera l’alumnat que hi participa es pot sentir partícip de les decisions preses, perquè forma part del grup humà que ho ha acordat, generant una actitud de confiança i respecte que ajuda a que el clima de convivència sigui més harmònic.

L’organització d’una assemblea recau en dos càrrecs importants. Per una banda el paper de moderador o moderadora i per l’altre el de secretari o secretària. Aquests càrrecs són voluntaris i rotatius entre l’alumnat.

El moderador o moderadora és la persona que s’encarrega de repartir els torns de paraula durant les assemblees. És molt important que estigui molt al cas del que es parla i de qui aixeca la mà. Sovint quan algú vol fer una aportació a l’assemblea s’ha d’esperar a que acabi la intervenció prèvia, així doncs aquesta persona li pot demanar, amb un gest o una mirada, el torn de paraula al moderador o moderadora i esperar a que se li concedeixi per fer la seva intervenció.

Dies abans de l’assemblea el moderador o moderadora té una feina a fer; s’ha de recollir l’ordre del dia i preparar la convocatòria.

L’ordre del dia és el document on es recullen i s’endrecen els temes que es tractaran a l’assemblea. La convocatòria és el document que avisa a tothom del dia, l’hora i el lloc on es farà l’assemblea, així com de l’ordre del dia amb la llista de temes previstos. Així doncs, dies abans tothom sap quins son els temes que es tractaran i disposa de temps per pensar propostes i/o crear una opinió sobre qualsevol dels temes a tractar.

Per últim, i un cop acabada l’assemblea, és el moment de fer l’acta de l’assemblea. L’acta és el document on es recullen els temes tractats i els acords als que hem arribat.

Els acords, sempre que sigui possible, s’aproven per consens, i si no és possible es pot procedir a fer una votació i s’aprovarà la proposta amb més quòrum.

Les tasques que ha de fer el moderador o moderadora es poden repartir entre diferents persones, així una pot fer la convocatòria, una altra gestionar els torns de paraula i una altra controlar que el temps no s’excedeixi del previst.

L’alumnat i el professorat sovint tenim necessitats diferents i això a vegades genera tensions que provoquen reaccions que no afavoreixen el bon clima de l’escola. Seient-nos a parlar-ne estem aprenent a arribar acords positius que responguin a les necessitats de cadascú i a trobar solucions positives conjuntes, ajudant-nos a desenvolupar-nos personalment i preparant-nos per viure en una societat on la presa de decisions conjuntes és una activitat habitual i enriquidora.