Jornada de creació de materials Tacremat 19

A partir de la proposta de la Jornada, a l’escola vam obrir un període de presentació de propostes. Finalment se’n van definir dues:

• Proposta 1.- Elaboració d’un diari de pràctiques destinat a enregistrar les activitats pràctiques dels diferents perfils professionals treballats a TVA.
  • Proposta 2.- Elaboració de materials per treballar la casa i les seves estances.

Es va optar per seleccionar la segona opció per tal d’assolir una màxima participació. Tot seguit es va concretar la proposta a desenvolupar.

• Seleccionar activitats ja existents sobre la casa.
  • Adaptar materials ja existents sobre la casa.
  • Crear material ajustat a les necessitats de l’alumne per treballar les estances de la casa.
  • Compartir el material a l’espai moodle.

A partir d’un vocabulari prèviament fixat se seleccionaran imatges reals amb llicència CC. Un cop fet aquest recull s’elaborarà el dossier d’associació imprimible per poder-lo treballar de manera manipulativa. Paral·lelament, es crearan diferents activitats digitals per treballar el mateix camp semàntic.

Per tal de realitzar aquest taller es va establir el dia 25 de juny de 2019 al CEE Verge de la Cinta de Tortosa en horari de 9 a 14h (5 hores)

Desenvolupament del taller

Com seleccionar les imatges?

Per treballar el vocabulari li vam donar molta significació al procés que havíem de seguir, cercant una metodologia a emprar a nivell de centre. Com que tots els participants del taller erem del mateix claustre vam aprofitar el taller per tal de consensuar criteris. Es va determinar que per tal de seleccionar les imatges a utilitzar en l’adaptació i creació de materials d’una determinada temàtica, seguiríem les pautes següents:

• Identificar de manera adequada la possibilitat de fer canvis en un determinat material a adaptar (llicència CC SA, compartir iguals).
  • La utilització de les imatges del material a adaptar es contempla a partir de la responsabilitat assumida per l’autor del material original, el qual cal referenciar en el material resultant de l’adaptació.
  • Posarem les imatges en una presentació de google seguint la plantilla: una imatge per diapositiva, indicant en quadre de text sota la imatge el nom d’autor i URL on està ubicada la imatge. Tutorial per crear selecció d’imatges
  • Per a cercar imatges utilitzarem bancs d’imatges i cercadors que treballin amb llicència CC. Cercarem preferentment imatges sota llicència BY (esmentar l’autor) NC (usos no comercials) SA (per tal de poder adaptar les imatges en cas necessari i permetre que altres puguin adaptar també els materials adaptats o creats per nosaltres). Entre aquests bancs d’imatges:
  • Hem pogut adonar-nos de la dificultat de trobar imatges adequades per la creació de determinats materials i sovint fer fotos de determinats elements pot esdevenir la millor opció. En aquest cas caldrà definir-nos com autors de la imatge.
  • Per evitar que les referències incloses en cada imatge puguin restar significació i distreure l’alumne en la realització de les activitats hem decidit inserir en la fitxa de treball la referència a la presentació d’imatges per tal d’indicar les referències individuals de cadascuna de les imatges utilitzades.

Recerca d’activitats

Per tal de cercar activitats i/o materials vam partir d’un llistat d’enllaços:

Alguns materials per adoptar i/o adaptar s’ha organitzant en aquest document

Eines d’apatació i creació

Selecció d’imatges

3A partir del llistat de vocabulari ens hem distribuït la feina en quatre grups.

Fitxes de vocabulari

A partir del llistat de vocabulari ens hem distribuït la feina en quatre grups.

Fitxes de treball

A partir del llistat de vocabulari ens hem distribuït la feina en quatre grups.

En cada dossier es treballen 4 grups de 4 termes. En cas que en el grup a treballar no hi hagi 16 termes, s’han repetit alguns per tal de completar els 16 termes previstos. En cada grup de 4 termes s’han elaborat 9 activitats:

1. relacionar text/imatge vs text (2 elements)
  2. relacionar text vs text (3 elements)
  3. enganxar dibuix (4 elements),
  4. relacionar text/imatge vs text (3 elements)
  5. relacionar text vs imatge (4 elements)
  6. enganxar text i imatge (4 elements)
  7. encerclar paraula que comenci per una lletra (10 elements)
  8. copiar paraula i enganxar imatge (4 elements)
  9. escriure paraules que comencin per “lletra” (4 lletres)

Amb aquest esquema de treball, una vegada elaborat el primer dossier, per elaborar la resta s’ha utilitzat l’opció de subtitució d’una paraula per una altra en els 16 elements.

Jornades anteriors

2009. Els instruments musicals