La planificació consisteix en seleccionar apropiadament els objectius, iniciar un pla i sostenir la ment en allò que s’està fent, tot inhibint distraccions i canviant d’estratègies de manera flexible si el cas ho demana. Aquesta habilitat requereix l’ús simultani de diverses funcions executives bàsiques.
La planificació està present en el dia a dia per fer qualsevol actuació, des de dutxar-se, fins a preparar la motxilla per l’escola o organitzar el cap de setmana.
Els infants i adolescents que presenten dèficit en aquesta habilitat poden tenir dificultats per:
– Iniciar i identificar l’objectiu principal d’una tasca.
– Dividir una objectiu en objectius més petits seqüenciats.
– Elaborar una representació mental de l’acció o accions que es volen fer per realitzar alguna cosa.
– Prendre decisions correctes
– Gestionar el temps de forma efectiva
– Decidir l’ordre d’importància dels passos ha realitzar.
– Recordar coses.
– Gestionar imprevistos, tendeixen a bloquejar-se.
– Canviar d’una activitat a una altra
– Saber col·locar les coses en un espai de forma endreçada i mantenir-ho
Aquestes habilitats es poden entrenar, estimular i, per tant, millorar.
A les sessions individuals treballem els passos de la planificació mitjançant 4 preguntes que l’infant s’ha de fer davant una activitat: que he de fer?, de quantes maneres ho puc fer?, quina és la millor? i posteriorment com ho he fet?
L’objectiu és ajudar-lo a construir un llenguatge intern amb el qual es doni instruccions a si mateix per dirigir i planificar les seves accions.
Suport psicològic