Les funcions executives: La planificació

 

La planificació consisteix en seleccionar apropiadament els objectius, iniciar un pla i sostenir la ment en allò que s’està fent, tot inhibint distraccions i canviant d’estratègies de manera flexible si el cas ho demana. Aquesta habilitat requereix l’ús simultani de diverses funcions executives bàsiques.

La planificació està present en el dia a dia per fer qualsevol actuació, des de dutxar-se, fins a preparar la motxilla per l’escola o organitzar el cap de setmana.

Els infants i adolescents que presenten dèficit en aquesta habilitat poden tenir dificultats per:

Iniciar i identificar l’objectiu principal d’una tasca.

– Dividir una objectiu en objectius més petits seqüenciats.

– Elaborar una representació mental de l’acció o accions que es volen fer per realitzar alguna cosa.

– Prendre decisions correctes

– Gestionar el temps de forma efectiva

– Decidir l’ordre d’importància dels passos ha realitzar.

– Recordar coses.

– Gestionar imprevistos, tendeixen a bloquejar-se.

– Canviar d’una activitat a una altra

– Saber col·locar les coses en un espai de forma endreçada i mantenir-ho

Aquestes habilitats es poden entrenar, estimular i, per tant, millorar.

A les sessions individuals treballem els passos de la planificació mitjançant 4 preguntes que l’infant s’ha de fer davant una activitat: que he de fer?, de quantes maneres ho puc fer?, quina és la millor? i  posteriorment com ho he fet? 

L’objectiu és ajudar-lo a construir un llenguatge intern amb el qual es doni instruccions a si mateix per dirigir i planificar les seves accions.

Suport psicològic

                                                      

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>