Per fer la Diagnosi hem fet servir diferents eines:
-
- SELFIE de centre. L’aplicació SELFIE està desenvolupada per la Unió Europea i ajuda als centres a fer una diagnosi sobre l’ús pedagògic de la tecnologia en un centre.
- SELFIE for teachers, que és una eina elaborada i gestionada des de la Comissió Europea per donar suport a les competències digitals dels professors. Està dissenyada per ajudar els professors de primària i secundària a comprendre la seva situació actual respecte a com utilitzen la tecnologia digital en la seva feina. Els resultats de la revisió poden ajudar els professors a identificar on necessiten més formació i suport. Al centre la vam fer en grup per poder recollir les dades i analitzar-les.
- Enquesta als docents elaborada pel centre per conéixer l’ús de la web i el coneixement que el claustre té de l’ús de les TAC al centre, així com del coneixement que es té de l’antic Pla TAC.
- Enquesta a les famílies, també elaborada pel centre.
- Anàlisi de dades de xarxes socials del centre.
Les dades obtingudes permeten extreure conclusions per a fer un diagnòstic de l’estat actual del centre en tots els seus àmbits i també per a plantejar-nos objectius d’àmbit digital per a assolir-los a curt termini.
-
- L’escola, en general, compta amb un número adient d’equipaments i en bon estat i d’una plataforma com G Suite per educació, per treballar amb l’alumnat.
- La Comissió Digital està formada per membres de tots els cicles i etapes educatives del centre.
- Un Pla TAC elaborat recentment.
- El claustre cerca i selecciona continguts digitals, fa ús de les tecnologies digitals per millorar el procés d’ensenyament i aprenentatge dels alumnes i coneix i utilitza les eines G Suite per a la comunicació interna i l’emmagatzemat de documents i recursos a les carpetes compartides.
- Programació de l’ús de les eines digitals per cicles: tauletes i bee-bots a educació infantil i cicle inicial, ús de Chromebooks i Lego We-Do (robòtica) a cicle superior.
- Ús sistematitzat de l’EVA (Classroom) i les eines G Suite per part de l’alumnat de cicle mitjà i superior i treball autònom per part de l’alumnat als nivells superiors.
- Alta motivació de l’alumnat en relació a l’ús de les noves tecnologies per construir aprenentatge.
- Comunicació família escola per diversos canals (whatsapp, web, xarxes socials). Els familiars del país d’origen dels nostres alumnes també visiten la web mitjançant les xarxes socials.
-
- Necessitat de formació continua en l’àmbit digital.
- Desconeixement del pla TAC per part del claustre i de les activitats que es fan als diferents cicles.
- Manca de formació per part del professorat sobre l’ús responsable de les tecnologies digitals, la protecció de dades, drets d’autor, etc.
- Manca de reflexió sobre la pràctica docent respecte a l’ús de les tecnologies digitals.
- Poc ús de l’avaluació digital amb els alumnes.
- Absència d’una encarregat o més que gestioni/n les xarxes socials i la web perquè no caiguin en desús, tothom tingui accés i les publicacions es facin de manera periòdica.
- Manca de treball amb l’alumnat, de manera precisa o estructurada, de l’ús de les tecnologies de forma responsable i ètica, així com, de la dotació d’eines i coneixements per fer un ús segur de les tecnologies tant a nivell psicològic i físic, com social.
- Accés limitat (a casa) per part de l’alumnat a dispositius digitals i connexió a Internet.
- Dificultats per donar suport a les famílies.
- Baixa competència digital de les famílies per manca de coneixement tecnològic i de la llengua vehicular de l’escola i dificultats per controlar l’ús de les pantalles dels seus fills i filles.