Trobada virtual del Projecte europeu H2020 Organic Plus

El passat 1 d’abril va tenir lloc la tercera trobada del projecte H2020 Organic Plus, que té per objectiu trobar alternatives als recursos més controvertits de la producció ecològica. Aquest cop, havia de celebrar-se a Volos (Grècia), però degut a la situació excepcional provocada pel COVID19 va esdevenir una trobada virtual, amb un nivell de participació on-line de 54 membres del projecte.

Es va començar la sessió repassant l’informe de supervisió de la Comissió Europea, i debatent la idoneïtat dels models d’avaluació de sostenibilitat de les alternatives als inputs controvertits: LCA (anàlisi de cicle de vida) i RISE, escollides al projecte.

Tot i que la Comissió Europea autoritza una pròrroga de 6 mesos en la finalització del projecte, degut a les dificultats provocades pels confinaments als diferents països dels membres que hi prenen part, de moment es va acordar mantenir el termini previst inicialment, que acaba l’abril de 2022.

També es va fer un resum de l’estat de cada un dels sis grup de treball (Work Package) de què consta el projecte. L’Escola Agrària de Manresa participa directament en dos d’ells: WP2 i WP5.

Pel que fa a la preparació del curs internacional final (un dels objectius del WP2), ja es disposa del material recollit als dos seminaris realitzats a l’escola: “Substrats alternatius a la torba en agricultura ecològica” i “Controvèrsia de l’ús del coure en horta ecològica: reducció i alternatives”. L’informe de seguiment de la Comissió, proposa convidar a la trobada final algun representant d’un altre projecte europeu H2020 anomenat RELACS, que també està treballant en la substitució d’insums controvertits en sistemes de producció ecològica. En aquest sentit, des de l’Escola Agrària de Manresa ens vam avançar a la proposta, i ja vam contactar fa uns mesos el líder del projecte, Lucius Tamm, investigador del FiBL (Research Institute of Organic Agriculture), per a la futura participació en el curs internacional que el centre manresà organitzarà al final del projecte amb l’objectiu de presentar els resultats de les investigacions realitzades.

Quant als inputs relacionats amb el sòl (WP5), en aquests moments ja s’han iniciat els assaigs de camp a la finca de Can Poc Oli amb l’experimentació de substrats alternatius a la torba per a planter ecològic.

Podeu trobar més informació a la pàgina web oficial del projecte. https://organic-plus.net/