L’Escola Agrària de Manresa realitza un viatge tècnic a Suïssa

L’Escola Agrària de Manresa realitza un viatge tècnic a Suïssa
 FOTO WEB

Un moment de la visita.

Un total de trenta-tres alumnes de l’Escola Agrària de Manresa, pertanyent al Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM), acompanyats de dos professors, han realitzat, entre el 4 i el 6 de novembre, un viatge tècnic a Suïssa per a conèixer de prop la producció agrària ecològica en aquell país.

Així, el grup de l’Escola Agrària de Manresa es va desplaçar a la regió de Lausana, on va visitar la finca biodinàmica de Bois-Genoud, integrada a l’escola Steiner d’aquella localitat, i en què es produeix un ampli ventall d’hortalisses que distribueixen essencialment al mercat de Lausana, i a la botiga i el restaurant de l’escola Steiner. La particularitat de la finca és que inclou un petit ramat de vaques i un d’ovelles que, a més d’aportar fems per a la fertilització dels camps, permeten una àmplia rotació de cultius amb superfícies farratgeres, que afavoreix la fertilitat del sòl i el control de patògens i plagues.

El segon dia del viatge va començar amb una visita a la finca La Sauvageraie, de 12 hectàrees, on es cultiva ecològicament hortalisses, cereals, fruiters i vinya per a vi, i alhora s’hi cria abelles, a més de porc llanut i ovella d’Engadina, dues races amenaçades, i en col·laboració amb l’entitat Pro Specie Rara, fundació suïssa per a la diversitat vegetal i animal. Posteriorment, es van traslladar a Cernier, localitat agrícola i industrial en què es va visitar la granja de vaques lleteres ecològiques de Danielle Rouiller, enginyera agrònoma i membre del comitè director de Bio-Suisse, l’organització estatal dels productors ecològics suïssos. També es va visitar una moderna formatgeria, en què es transforma dos milions de litres de llet l’any, la meitat ecològica, procedents d’una vintena de ramats de la zona, en el conegut formatge de Gruyère.

L’última visita del dia va ser al centre biodinàmic de l’Aubier, a la localitat de Montezillon, on després d’una breu introducció a les activitats del centre, (hoteleria, activitats formatives i un “ecobarri” amb nombroses estratègies d’estalvi energètic), també es va visitar la granja i la formatgeria. Val a dir que amb un plantejament diferent del precedent, hi transformen únicament la llet de les seves 24 vaques montbeliardes en un ampli ventall de productes: set formatges diferents, a més de llet fresca i pasteuritzada, iogurts i mató.

L’endemà, últim dia del viatge, i el grup va visitar al poble de Meinier, als afores de Ginebra, la finca de la Touvière, dedicada al cultiu ecològic de cereals, oleaginoses, patates, pomeres, i vinya. Hi van poder abordar les diferents estratègies productives en pomera ecològica, així com la importància del control del clivellat i dels talpons. Totes les pomes no comercials s’aprofiten per a produir un excel·lent suc de poma. Quant a les vendes, la Touvière distribueix a un mercat setmanal i a menjadors escolars i d’empresa, a més de tenir en la pròpia finca una botiga de lliure servei.

També ens podeu seguir a través de facebook.com/agriculturacat i twitter.com/agriculturacat.