Gérard Ducerf torna a apropar-nos el llenguatge de les plantes

Què ens diuen les plantes del sòl on creixen?

Un any més en Gérard Ducerf ha respost a la invitació de l’Escola i de l’associació l’era i ha tornat a Catalunya per explicar-nos-ho.

Aquest botànic de camp, agricultor ecològic i autor de “L’encyclopédie des plantes bio-indicatrices” va ser ahir a Manresa per parlar-nos de plantes bioindicadores i bioremediació de terres contaminades.

En una jornada tècnica va començar exposant les estratègies de latència de les llavors i els factors que, trencant-la, permeten la seva germinació i el creixement posterior de la planta. A continuació va exposar els principals grups de contaminants dels sòls: químics, metalls pesats, arsènic, hidromorfirmes així com el cas extrem de sòls amb absència total de matèria orgànica. Va parlar de quines plantes podien revelar-nos aquests contaminants. Així vem saber que  l’estramoni ens indica que el sòl té una forta càrrega de pesticides de síntesi, i especialment de Roundup, o que la corretjola apareix en sòls amb una compactació produïda per un excés de nitrogen. Finalment va donar-nos les receptes per mitigar aquestes situacions, que sovint passen per l’aportació de quantitats importants de matèria orgànica rica en carboni, que fixarà els contaminants en formes estables no tòxiques. La jornada va reunir una seixantena d’assistents que van participar activament amb nombroses preguntes i van aplaudir decididament la intervenció de l’expert.

El matí Ducerf havia estat a Can Poc Oli, explicant a l’alumnat del cicle formatiu de Producció agroecològica els principis de les plantes bioindicadores, on va realitzar una sessió pràctica en un dels camps de la finca, identificant les espècies vegetals més representatives, assignat un coeficient de recobriment i, a partir de les claus de la seva guia, determinar el grau de presència de bases, Ca, aire, aigua, matèria orgànica, N, P, lixiviació, mineralització, erosió, salinitat, bloqueigs de P i K, i presència de contaminants. A partir d’aquest tipus de diagnosi podem gestionat el sòl i la vegetació que hi creix per corregir les deficiències d’aquest terreny i afavorir-ne els processos que ens interessin.

L’estada de Ducerf a Catalunya es completa amb un curs i una jornada tècnica realitzada a Balaguer el 25 i 26 de març i amb un nou curs i una nova jornada a Castelló d’Empúries el 28 i 29 de març, tots ells organitzats per l’era i l’Escola Agrària de Manresa.