Les primeres plantacions de l’Escola

Quan l’escola va començar la seva activitat a la finca de l’escola existia una plantació de presseguers amb més de 25 anys d’edat que estava situada a la parcel·la compresa entre el camí de l’horta i els magatzems, P1. Una de les primeres operacions de cultiu va ser la preparació d’una parcel·la, P4, per a noves plantacions; es van eliminar els cultius anteriors i es va anivellar. És en aquesta parcel·la de gairebé 3 hectàrees on es realitza la primera plantació, amb una doble finalitat:

• Disposar d’una parcel·la on els alumnes poguessin fer les seves pràctiques de fructicultura.
  • Veure l’adaptació a la zona fruitera del Segrià de varietats, portaempelts i sistemes de formació. Dins de la parcel·la es van plantar tres especies diferents:
  1. Diferents varietats de prunera europea (Clàudies, D’Agen, Stanley) i japonesa (Golden Japan, Santa Rosa) sobre el portaempelts Mirobolan. El sistema de formació era palmeta.
  2. Formada per de la col·lecció de varietats de tardor-hivern, on, sobre diferents portaempelts (Codonyer comú, Codonyer Angers i Codonyer Provence) podíem trobar una gran quantitat de varietats, bastants de les quals, encara avui en dia, gairebé 50 anys desprès, podem trobar al mercat (Abate Fetel, Passa Crassana, Mantecosa Hardy, Mantecosa Aremberg, Doyenne de Comice, Flor d’Hivern). El sistema de formació era palmeta.
  3. Dins d’aquesta espècie es combinaven les dues varietats més cultivades en aquell moment  (Golden Delicious, Starking Delicious) sobre diferents portaempelts de la sèrie EM (EMII, EM25, EMIX), formades en diferents sistemes d’esporga (Drapeau, Palmeta, Spindelbusch, aquest últim sistema sol sobre el portaempelts EMIX.

Posteriorment, ja entre els cursos 1973-1976, es van realitzar  noves plantacions a una de les subparcel·les de la parcel·la P3, i a P6. Allí es va fer un assaig de diferents varietats de préssec americà (Redhaven, JH Hale, Shasta, Fairhaven, Velvet, Topred, Washigthon, Vesubio) sobre diferents portaempelts de prunera a la P3 (Damas, Sant Julià Gf-655-2, Brompton) i GF 677 a la P6.

Evolució de l’explotació de l’escola entre 1956 i 1987

ICGC – Vissir3 – Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya