Trobada pedagògica: “Apropar el Museu de Lleida als sentits. Mesures universals per a l’accessibilitat al patrimoni”

La mestra del CREDV Lleida, Josefina, López, impartint la sessió “L’educació multisensorial, una nova manera d’ensenyar i aprendre a través de tots els sentits.”

 

Organitzades pel Servei Educatiu del Segrià, el Museu de Lleida, conjuntament amb el CREDV- CRE ONCE, els dies 23 de febrer i 2 de març es van dur a terme unes jornades adreçades a docents i professionals de l’educació patrimonial, orientades a facilitar eines i recursos per a sensibilitzar i proporcionar una nova interpretació de les col·leccions del museu, des del punt de vista de la universalitat i l’accessibilitat envers la discapacitat visual.

Les dues jornades es van plantejar des d’una perspectiva didàctica multisensorial. Mitjançant conferències i tallers pràctics impartits per especialistes del Centre de Recursos Educatius per a Discapacitats Visuals (CREDV – CRE ONCE) i del Museu de Lleida, es va voler introduir una nova manera d’aprendre a través de tots els sentits i des de la globalitat sensorial.

Els objectius d’aquestes jornades varen ser conèixer el Servei del CREDV-CRE ONCE; informar des d’un plantejament inclusiu sobre els criteris d’adaptació de diferents tipus de materials per a l’aprenentatge; impulsar un plantejament didàctic multisensorial, una nova manera d’ensenyar i aprendre a través de tots els sentits i des de la globalitat sensorial, fugint de l’exclusivitat visual que caracteritza les àrees curriculars; i difondre els conceptes bàsics de conservació preventiva des del punt de vista de l’educació patrimonial.

Per part del CREDV de Lleida va participar Josefina López, i des del CREDV-CRE ONCE Barcelona Dolors Moreiras i  Maite Chicano, referents de l’equip d’Educació Visual i Plàstica.

Per part del Museu de Lleida van participar Núria Gilart i Carmen Berlabé.

A les jornades van assistir 30 persones, entre personal docent i personal dels museus de Lleida. La primera sessió es va estructurar de manera més teòrica. A la segona sessió es van realitzar dos tallers pràctics, vivencials i sensorials vinculats a dues obres concretes del museu, el tapís “La suplicació de Mestra” i  un flascó de perfum fatimita.

Agraïm aquest tipus d’iniciatives cooperatives que creen xarxa de manera transversal, afavorint l’accessibilitat i presa de consciència social envers l’accés a la cultura de la població amb discapacitat visual.

Realització del taller del Flascó de perfum fatimita
Taller sobre el tapís La suplicació de Mestra

 

 

 

 

 

 

 

Al finalitzar els tallers pràctics vàrem reflexionar tots junts sobre les experiències viscudes