Organitzades pel Servei Educatiu del Segrià, el Museu de Lleida, conjuntament amb el CREDV- CRE ONCE, els dies 23 de febrer i 2 de març es van dur a terme unes jornades adreçades a docents i professionals de l’educació patrimonial, orientades a facilitar eines i recursos per a sensibilitzar i proporcionar una nova interpretació de les col·leccions del museu, des del punt de vista de la universalitat i l’accessibilitat envers la discapacitat visual.
Les dues jornades es van plantejar des d’una perspectiva didàctica multisensorial. Mitjançant conferències i tallers pràctics impartits per especialistes del Centre de Recursos Educatius per a Discapacitats Visuals (CREDV – CRE ONCE) i del Museu de Lleida, es va voler introduir una nova manera d’aprendre a través de tots els sentits i des de la globalitat sensorial.
Els objectius d’aquestes jornades varen ser conèixer el Servei del CREDV-CRE ONCE; informar des d’un plantejament inclusiu sobre els criteris d’adaptació de diferents tipus de materials per a l’aprenentatge; impulsar un plantejament didàctic multisensorial, una nova manera d’ensenyar i aprendre a través de tots els sentits i des de la globalitat sensorial, fugint de l’exclusivitat visual que caracteritza les àrees curriculars; i difondre els conceptes bàsics de conservació preventiva des del punt de vista de l’educació patrimonial.
Per part del CREDV de Lleida va participar Josefina López, i des del CREDV-CRE ONCE Barcelona Dolors Moreiras i Maite Chicano, referents de l’equip d’Educació Visual i Plàstica.
Per part del Museu de Lleida van participar Núria Gilart i Carmen Berlabé.
A les jornades van assistir 30 persones, entre personal docent i personal dels museus de Lleida. La primera sessió es va estructurar de manera més teòrica. A la segona sessió es van realitzar dos tallers pràctics, vivencials i sensorials vinculats a dues obres concretes del museu, el tapís “La suplicació de Mestra” i un flascó de perfum fatimita.
Agraïm aquest tipus d’iniciatives cooperatives que creen xarxa de manera transversal, afavorint l’accessibilitat i presa de consciència social envers l’accés a la cultura de la població amb discapacitat visual.