Inclusió Educativa

Inclusió educativa

Les intervencions del SEEM als centres educatius van destinades a reduir tant les barreres de l’aprenentatge com de la participació, per tal de prevenir les dificultats i assegurar un millor ajustament entre les capacitats de la persona i el context.

Les actuacions es desenvolupen en tres contextos:

  • Centre: inclou la coordinació amb els diferents professionals implicats, equip directiu, orientadors, professors, mestres, educadors i monitors.

  • Aula: inclou la relació directa amb l’alumnat, mestres i professors dins del context natural.

  • Famílies i serveis externs: inclou l’assessorament i acompanyament que es fa a les famílies i la relació i coordinació amb la xarxa de professionals de serveis externs implicats en la resposta educativa de l’alumnat.

Funcions

  • Identificació de necessitats dins el context natural .
  • Habilitació de l’entorn.
  • Provisió d’equipaments i ajuts tècnics.
  • Adaptació i modificació de material.
  • Gestió, cura i manteniment del material de préstec.
  • Facilitació d’estratègies per incorporar els materials al context educatiu.
  • Facilitació de pautes motrius per afavorir l’autonomia i la funcionalitat.
  • Facilitació de pautes i estratègies per la comunicació.
  • Facilitació d’eines d’accés al currículum
  • Facilitació d’estratègies de planificació i organització de treball.
  • Avaluació d’accés als dispositius tecnològics.
  • Assessorament i acompanyament als professionals dels centres educatius.
  • Coordinació amb la xarxa de professionals d’altres serveis de referència.
  • Acompanyament i orientació en l’itinerari educatiu i formatiu.

Recursos:

Comptem amb un banc de recursos, de titularitat de l’IMEB en el cas de les escoles bressol i del CEB, en el cas de l’etapa obligatòria per poder fer préstec a les escoles on hi alumnat que el necessita:

  • Material ortopèdic: control postural, sedestació, bipedestació i desplaçament.
  • Material TIC: dispositius tecnològics, perifèrics accessibles, materials de comunicació augmentativa, programari educatiu i d’accés, apps per treballar el currículum o la comunicació.
  • Material per les A.V.D.: plats, gots i coberts adaptats, ajudes per anar al wc.
  • Material de joc i control de l’entorn: joguines adaptades,….

El SEEM en aquesta etapa treballa en estreta col·laboració amb l’EEAEN (Equip Educatiu Atenció Especials Necessitats) de l’IMEB (Institut Municipal d’Educació de Barcelona). El CEB i l’IMEB van signar un acord de col·laboració amb la finalitat de garantir la qualitat de la inclusió educativa mitjançant la facilitació de recursos i materials específics.

Destinataris

  • Escoles bressol públiques de la ciutat de Barcelona.
  • Infants de 0-3 anys amb problemes de mobilitat, control postural, desplaçament i comunicació.
  • Professionals de les escoles bressol.
  • Altres professionals implicats: EEAEN, CDIAP,...

Objectius

  • Acompanyar i assessorar a les professionals de les escoles bressol.
  • Oferir recursos i estratègies per garantir la igualtat d’oportunitats als infants amb discapacitat motriu.
  • Fer treball en xarxa amb la resta de professionals implicats en la resposta educativa dels infants

 

En aquesta etapa la intervenció del SEEM es formalitza amb una petició per part de l’EAP de referència mitjançant un protocol de demanda.

Destinataris

  • Alumnat amb discapacitat motriu entre els 3 i 16 anys d’edat.
  • Centres educatius i professorat
  • Altres professionals implicats en la resposta educativa d’aquest alumnat: EAP, serveis educatius específics,....

Objectius

  • Col·laborar, acompanyar i donar suport, tant als professionals dels centres educatius com a les famílies, sobre l’habilitació de l’entorn i l’accés a les eines d’aprenentatge i la comunicació.
  • Oferir recursos educatius i d’accessibilitat  i estratègies....
  • Fer treball en xarxa amb la resta de professionals implicats en la resposta educativa d’aquest alumnat.

La intervenció del SEEM en aquesta etapa es centra en acompanyar i donar suport a l’alumnat que segueix la seva formació en centres de formació d’adults, cicles formatius, batxillerat, estudis universitaris i formacions no reglades...

Destinataris

  • Alumnat major de 16 anys amb discapacitat motriu i llurs famílies.
  • Centres de formació i professorat
  • Altres professionals implicats en la resposta educativa d’aquest alumnat: EAP,...

Objectius

  • Facilitar que tot l’alumnat que vulgui continuar estudiant pugui fer-ho i ho pugui decidir.
  • Col·laborar, acompanyar i donar suport, tant als professionals dels centres educatius com a les famílies, sobre l’habilitació de l’entorn i l’accés a les eines d’aprenentatge i la comunicació.
  • Oferir recursos educatius, d’accessibilitat i estratègies.
  • Fer treball en xarxa amb la resta de professionals implicats en la resposta educativa d’aquest alumnat.