El gust per la lectura

Aquest projecte, impulsat des del Departament d’Educació, té com a objectiu la formació de bons lectors i lectores, millorant les seves competències literàries, essent capaços de tenir un pensament crític sobre què llegeixen i sobretot que es gaudeixi el que es llegeix.

El projecte es troba en el marc de dos móduls de GES: Literatura i TIC (coordinat pels professors d’aquests mòduls). El treball cooperatiu d’aquests dos docents ha fet possible la realització del present projecte en 14 sessions.

Des de l’àmbit lingüístic, a partir de l’estudi dels gèneres hem treballat els components del subgènere de la narrativa (espai, temps, personatges, narrador i ho hem aplicat a l’obra, que hem anat llegint i comentant). A banda, hem treballat el quadern de l’alumnat del dossier «El gust per la lectura». Hem fet una selecció de les activitats més creatives i d’opinió dels apartats «durant la lectura» i «després de la lectura».

Des de l’àmbit de les Tecnologies per a la Informació i la Comunicació, hem realitzat una presentació de continguts amb vuit diapositives en total en les quals hi ha inserides diversos àudios i un vídeo.

El llibre escollit per la realització del projecte ha estat MOMO, de Michael Ende. Una novel·la sobre la importància de l’amistat, la bondat i el valor de les coses senzilles. La Momo és una nena que té la meravellosa qualitat de saber escoltar als altres i que vol ajudar a la gent a humanitzar les seves vides.

Hem repartit els nostres alumnes en tres grups diferents. Tots tres han fet un treball on han conegut una mica de la vida i obra de l’autor, han intentat personificar els punts de vista dels diferents personatges i escrit unes últimes paraules a manera de reflexió. Els títols que els alumnes han ficat als seus treballs són: «Els lectors de la Momo», «La Momo en primera persona» i «Ràdio Eilish presenta Momo».

Tots tres grups han realitzat debats de comprensió dintre i fóra de l’escola. Un intercanvi d’idees el vàrem realitzar amb l’Eva (la propietària de Lli-books, una de les set llibreries de “Calonge, poble de llibres”) la qual va dir en una entrevista realitzada a la ràdio que Momo era el seu llibre preferit. Per tant, ens vàrem posar en contacte amb ella per tal d’organitzar una sessió típica d’un club de lectura. Va ser interessant escoltar el raonament dels diferents simbolismes que apareixen al llibre i com els interpreta cadascú. Per últim afegir que també vàrem gaudir d’una visita guiada a la biblioteca de Palafrugell i vàrem buscar el llibre “Momo” en el cercador informàtic. A continuació veureu el vídeo de l’excursió realitzada a Calonge, poble de llibres:

A continuació podeu visualitzar les presentacions dels treballs:

• Els lectors de la Momo.

• La Momo en primera persona.

• Ràdio Eilish presenta Momo.