Història

El CFA Palafrugell, en els seus inicis Escola d’adults de Palafrugell, va començar les seves activitats el curs 1979-80, amb un objectiu prioritari: intentar eradicar l’alt grau d’analfabetisme que hi havia llavors a la vila de Palafrugell.

També es pretenia dotar la vila d’una nova eina cultural al servei dels palafrugellencs i, perquè no, dels pobles veïns.

No cal dir que aquesta data coincidia amb el retorn de les institucions democràtiques al nostre país i, sobretot, amb el naixement dels ajuntaments escollits a través del vot popular.

En aquells moments es van posar en funcionament dos centres: un a les dependències de la Casa de Cultura Josep Pla i, un altre als locals de l’Associació de Veïns de la Sauleda. Hi havia tres mestres que impartien classes en torns: dues al Centre i una altra a la Sauleda.

La iniciativa d’endegar aquestes aules, doncs, va ser una resposta a la demanda popular que reconeixia que per pertànyer a una societat lliure, calia disposar d’una cultura que els fés lliures.
Durant els primers anys del seu funcionament, l’escola estava a càrrec de l’Ajuntament de la Vila.

El curs escolar 1983-84, l’Escola va ser reconeguda oficialment pels SSTT d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, que la va dotar amb una mestra del Departament, d’una subvenció i del dret d’atorgar les titulacions corresponents als cursos de Certificat i de Graduat Escolar.

El curs escolar 1988-89 es produeix a Catalunya el traspàs de la Formació d’Adults des del Departament d’Ensenyament, als recentment creats SSTT de Benestar Social. Aquell anys augmentà  la plantilla amb una nova mestra del Departament. Els cursos no reglats s’ofereixen a través de col·laboradors.

El curs 1990-91 es va produir una ampliació de l’oferta formativa fruit de la plaça de mestre que va concedir el Departament de Benestar Social. A més dels cursos ja esmentats es va oferir el Curs de Preparació per a la Prova de Maduresa per majors de 18 anys de FP. Aquests ensenyaments van tenir una extraordinària acollida a la nostra vila, ja que l’alumnat que majoritàriament rebíem eren persones que necessitaven una titulació professional específica en l’àmbit en què ja estaven treballant des de feia anys. L’Escola oferia totes les matèries comunes i gran part de les específiques de la branca d’Administratiu. Els resultats d’alumnes que van aconseguir la titulació corresponent va ser excel·lent.

Les noves tecnologies començaven a formar part de la vida quotidiana de la població i l’Escola d’Adults es va fer ressó d’aquesta necessitat. Vam ser una de les primeres entitats públiques de la vila a oferir cursos d’Informàtica amb la col·laboració d’altres centres docents del poble.

En aquell moment es van començar a incorporar a l’Escola persones immigrades amb una necessitat primordial: aprendre la llengua del país d’acollida per poder comunicar-se amb el seu entorn més proper.

L’any 2005 vam celebrar els 25 anys de l’Escola d’Adults de Palafrugell amb un ventall d’activitats molt diferents de les que es van portar a terme quinze anys enrere. I és que els nostres alumnes també eren molt diferents quant a procedència: hi ha una xifra considerable d’alumnes procedents d’altres països i, per tant d’altres cultures. Però la idea predominant va ser la interacció entre totes elles per tal de poder celebrar una festa de convivència dintre de la nostra comunitat educativa.

La nostra escola està  vivint una constant transformació que, darrerament s’ha vist accelerada amb la incorporació massiva de persones immigrades de diferents països. Hem treballat amb col·laboració amb l’Ajuntament per poder oferir un itinerari formatiu per a cada persona segons les seves necessitats i els seus coneixements. També treballem amb altres entitats de la vila per poder oferir-los un ventall més ampli de formació que complementi l’estudi i el coneixement de la llengua i ajudi a la seva integració social.

La següent ampliació del centre va tenir lloc el curs 2006-2007. Va coincidir amb el trasllat del CFA al nou edifici del Centre Municipal d’Educació i amb l’ampliació, el curs 2007-2008, de tres persones més a la plantilla: dos professors de secundària, la qual cosa permetia impartir cursos del Graduat d’Educació Secundària, íntegrament. I un mestre de primària de llengua anglesa, que permetia incrementar de manera notable els ensenyaments de llengües estrangeres. A més, el departament d’Ensenyament va afegir-hi una plaça d’administratius amb dedicació a mitja jornada.

edifici235                     IMG_0174