Graduat en educació secundaria (GES)

Què és?

El graduat en educació secundària és el títol que obtenen els joves que han superat l’ESO o les persones adultes després de seguir els estudis equivalents.

Aquest títol ha substituït l’antic graduat escolar de l’EGB i permet a tots els que vulguin cursar-lo poder continuar estudis de formació professional de grau mitjà (CFGM) o bé de batxillerat, obtenir un títol i millorar coneixements.Aquest curs s’adreça a estudiants que vulguin obtenir el graduat en educació secundària.

Requisits d’accés

Amb caràcter general poden accedir a l’educació d’adults les persones que han complert 18 anys o bé els compleixen durant l’any natural que inicien la formació.
També hi poden accedir les persones que compleixen com a mínim 16 anys l’any natural que inicien la formació:

• si tenen un contracte laboral que els impedeix assistir als centres educatius en règim ordinari, si es troben en procés d’obtenció d’un permís de treball, si són esportistes d’alt rendiment,
  • si han cursat un PFI (programa de formació i inserció),
  • si participen al programa d’experiència professional per a l’ocupació juvenil a Catalunya “Joves per l’ocupació”.

Excepcionalment, el director/a dels serveis territorials corresponents o pot autoritzar la incorporació d’alumnes que no compleixen els requisits anteriors, previ informe de la Inspecció d’Educació.

Com s’organitza?

Les matèries que s’estudien per obtenir el GES s’agrupen en tres grans àmbits de coneixement:

• àmbit de la comunicació: inclou l’estudi de les Llengües i Literatures Catalana, Castellana i una Llengua Estrangera.

• àmbit científic: inclou l’estudi de les Matemàtiques, les Ciències i la Tecnologia.

• àmbit social: inclou l’estudi de les Ciències Socials, Geografia, Història, Educació per a la Ciutadania, i aspectes de Música i Educació Visual i Plàstica.

Cada àmbit de coneixement s’organitza en mòduls trimestrals independents entre si, però que segueixen una progressió, ordenats en dos nivells de dificultats: 1r nivell i 2n nivell. Cada mòdul equival a 35 hores d’estudi.

Quants cursos són?

Els estudis de GES s’organitzen en dos nivells (GES 1 i GES 2) que es poden cursar en dos cursos acadèmics (6 trimestres). Aquesta durada es pot flexibilitzar per a aquelles persones que ho necessitin en funció de la seva disponibilitat o ritme d’aprenentatge.

Segons els estudis o titulació de l’alumne se’l matricula en el nivell que li correspongui. Els mòduls que un alumne no ha de cursar per la seva titulació són convalidats. De la mateixa manera, un alumne pot acreditar alguns mòduls mitjançant una prova d’avaluació inicial.

Per obtenir el títol de GES l’alumnat ha de cursar i superar els 34 mòduls o, si escau, convalidar-los o acreditar-los.

En quines modalitats es pot cursar?

Els estudis de GES es poden cursar en tres modalitats :

• modalitat presencial, assistint a un centre o aula de formació d’adults i assolint-ne els objectius.

• modalitat a distància, a través d’un centre de suport de l’Institut Obert de Catalunya.

• modalitat a semipresencial, cursant alguns mòduls presencialment i d’altres a distància. a través de l’Institut Obert de Catalunya.

El CFA Lloret de Mar ofereix el GES en modalitat presencial, en modalitat semipresencial i en modalitat a distància, com a centre de suport de l’IOC.

Quan es pot començar?

Com que els mòduls són trimestrals, cada trimestre s’obre un període de matrícula.