Unitat 2 El resum. Les vocals O/U Sinonímia

1. El resum

Resumir consisteix a informar breument sobre fets o experiències, d’una manera sintètica, tot seleccionant-ne els punts més essencials i sense entrar en detalls irrellevants.

El resum forma part de la nostra vida quotidiana. Resumim quan expliquem què hem fet el cap de setmana, com ha anat una reunió de feina, de què va un llibre o una pel·lícula…

A vegades hem de resumir textos escrits. Aquest procés pot ser molt variat i pot dependre de la manera de treballar que té cadascú. Malgrat això, hi ha tècniques que et poden ajudar; són les del quadre següent:

Ens pot ajudar saber que ens cal:

  • S’ha de fer una primera lectura del text per captar-ne el significat global.
  • Una segona lectura ens permetrà separar les idees principals de les secundaries. Pot anar bé subratllar els mots claus de cada idea principal.
  • Elaborar el resum en un llenguatge clar, precís i amb estil propi, de manera que en resulti un text breu i coherent, que respecti el contingut i l’ordre del text original, ometi els exemples i eviti, sempre que sigui possible, les citacions literals.
  • Un cop escrit, cal fer una revisió final del text vigilant-ne els aspectes de correcció ortogràfica i lèxica.

I recorda

  • Ha de ser sempre breu, en general, no ha de ser superior a la quarta part del text original i mai ha de ser superar la meitat de les paraules del text original.
  • No ha d’incorporar les nostres idees personals.
  • No ha d’incloure detalls, anècdotes o exemples sense importància.
  • El resum es redacta en 3a persona, perquè qui el fa no és el protagonista de la narració.

a) Fes clic i realitza aquest primer exercici. 

b) Ara mira el vídeo que trobaràs al final de la pàgina i fes el resum.

2.Les vocals o/u àtones

Ja hem explicat a classe que en els diferents parlars del català oriental, la o i la u en síl·laba àtona es pronuncien [u]

Després de llegir el dossier de classe fes els següents exercicis:

Exercici 1

Exercici 2

Exercici 3

3. Lèxic: la salut

Hem vist a classe que quan ens pregunten per un mal o malaltia utilitzem aquestes expressions:

Miquel, fas mala cara, què et passa?

Tinc mal ……………..

Em fa mal ………………….

M’he fet ………….

M’he trencat ………….

Estic ……….

Fes aquest exercici utilitzant aquestes formes per indicar quin mal tens.

4.Sinonímia.            

Quan parlem o quan hem de redactar un text, sovint ens cal buscar paraules diferents amb un significat igual o semblant per evitar repeticions o aclarir idees. És aleshores quan haurem de recórrer als sinònims, és a dir, a altres mots de la mateixa categoria gramatical que tinguin el mateix significat que el que volem substituir.

Anem a praticar:

Exercici 1

Exercic 2

Exercici 3

Exercici 4

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>