Un estudi presentat a Londres destaca el no deixar els estudis secundaris com a mesura contra la demència

Un de cada tres casos de demència s’evitarien si la gent canviés els seus hàbits per tenir més cura del seu cervell. És el que diu un informe elaborat per 24 experts internacionals, integrants de la Comissió de la revista Lancet per la Prevenció i Tractament de la Demència. S’ha presentat a Londres, a la Conferència Internacional de l’Associació de l’Alzheimer.

L’estudi identifica nou factors que afavoreixen l’aparició de la demència i fins i tot dóna percentatges sobre la influència de cadascun. El primer de tots pot sorprendre: la pèrdua del sentit de l’oïda a una edat mitjana hi contribueix amb un 9%. Només amb un punt menys apareix no acabar l’educació secundària. Fumar contribueix amb un 5% i no tractar a temps la depressió amb un 4%. Amb percentatges menors hi ha la inactivitat física (3%), l’aïllament social i la tensió arterial elevada (2%) i, finalment, l’obesitat i la diabetis tipus 2, amb un 1%.

A part dels hàbits que tenen incidència negativa en la salut en general, es pot observar que a la llista es destaquen coses que redueixen l’activitat mental, com ara el fet de perdre l’oïda, no continuar els estudis o estar aïllat socialment.

Així ho remarca l’investigador que ha dirigit l’estudi, Gill Livingston, de la University College de Londres,

“Un ambient ric cognitivament és un lloc on s’utilitza el cervell el màxim possible. Alguna cosa que et faci pensar, un lloc on escoltes altres persones i els respons en forma apropiada és un lloc on t’enfrontes a un repte cognitiu important”.

Tots els factors anteriors sumen un 35%. Els investigadors assenyalen que el 65% restant no sembla modificable mitjançant canvi d’hàbits. Però fan incís que si bé la demència es diagnostica a edats més avançades, els canvis en el cervell es desenvolupen, normalment, uns quants anys abans.