A l’escola celebrem el DENIP

Hola famílies!

El passat 30 de gener, va ser el Dia Escolar de la No Violència i de la Pau. Per commemorar-ho, cada grup va estar treballant diferents aspectes relacionats amb la no violència durant tota la setmana. Us deixem un recull de les activitats i propostes portades a terme així com una explicació més específica de què van fer cada classe. També, us deixem un recull d’algunes imatges i vídeos de les activitats portades a terme.

Premeu la imatge per visualitzar les fotografies i vídeos.

EDUCACIÓ INFANTIL:

A partir de l’escultura de les cares de Yoshitoshi Kanemaki, vàrem jugar i experimentar amb diferents activitats utilitzant el nostre cos, les diferents emocions i els sentiments.

A partir d’aquí, vam adonar-nos que estava a les nostres mans promoure el canvi i aquí va ser el moment de treballar la cohesió de grup i la introspecció tan necessàries per la vida. També vam treballar a partir de contes, com ara “Orejas de mariposa” i  “No m’agrada com sóc”, finalitzant l’activitat amb un dibuix expressant-nos com ens veiem. A més, vam treballar la cançó de Xiula “Deshanti mantra”; i vàrem conèixer qui va ser Gandhi i el perquè se celebra aquesta festa: DENIP.

Finalitzant la setmana amb la composició d’un mural col·laboratiu tot trobant la paraula “PAU” que defineix el treball que han estat fent els i les  nostres infants durant aquests dies.

CICLE INICIAL:

Com a punt de partida, cada alumne va pintar la seva pròpia mandala de la No violència i la Pau per celebrar la jornada del DENIP, explicant el significat de la pròpia paraula.

A partir del llibre de Gandhi vàrem conèixer la història i el perquè es celebra cada 30 de gener. A partir d’aquí es va fer una posada en comú del que significava per cada alumne la violència. Davant els diferents punts de vista dels alumnes, vàrem parlar dels diferents tipus de violència que hi ha a la societat actual: verbal, física, col·lectiva, sexual,…

Per altra banda, a través de l’escultura de les cares de Yoshitoshi Kanemaki, vàrem fer una representació en parelles de les diferents cares que tenim cada persona en funció de l’estat d’ànim, utilitzant el nostre cos. Posteriorment, aquesta activitat es va plasmar amb diferents passatges musicals.

Aprofitant petits conflictes dins el grup-classe vàrem visualitzar el curtmetratge: «El pont» per treballar les avantatges de la cooperació davant dels conflictes i les desavantatges de l’individualisme i de la violència per resoldre els problemes.

També varem treballar la tolerància i la pròpia acceptació de com som a través del conte «Orejas de mariposa». Fent molt èmfasis a que les persones som diferents i a l’hora tothom som especials.

I per últim, vàrem pintar un mural, on cada alumne va dibuixar la seva mà pintant-la de colors vius, volent agafar el símbol de la Pau (dibuixat al centre del mural) com a mostra que podem canviar el món si entre les persones volem.

CICLE MITJÀ:

Durant tota la setmana, a cicle mitjà, vam estar fent diferents activitats de cohesió de grup, relacions interpersonals i intrapersonals. Es va treballar a partir de l’expressió corporal tot experimentant emocions i música; a través de contes, representacions plàstiques fent màscares relacionades amb les emocions que sentim freqüentment; i finalment, fent debats tot fent una pluja d’idees de com i què ens representa el DENIP per acabar fent un mural.

Per acabar la diada, es va crear i gravar un “mannequin challenge” portant a terme totes les propostes educatives portades a terme a l’aula.

CICLE SUPERIOR:

Per celebrar la diada del DENIP, i apropar-la al nostre entorn escolar, ens vam centrar en el paper que han de representar les persones que son testimonis de situacions d’assetjament escolar.

Per això, vam escoltar l’entrevista de l’actor i cantant Juan Manuel Montilla, més conegut com El Langui, i la seva cançó SE BUSCAN VALIENTES. Es va crear un debat molt interessant on l’alumnat de la classe dels Continents va treure una molt bona conclusió: cal actuar amb valentia per denunciar aquestes situacions.

Aquí us deixem l’enllaç de la cançó per a qui vulgui escoltar-la: CANÇÓ

També estem tractant aquest tema amb la lectura del llibre Estimat monstre, llibre escollit pel Concurs de Lectura en Veu Alta, on el protagonista rep assetjament per part de tres companys de la seva escola.

1. Anna

Molt bona feina, un tema interessant i necessari de treballar-lo i reflexionar-hi per prendre’n consciència i actuar a favor de la pau a tots els nivells.