11 F: Dia internacional de la DONA i la NENA científiques

Aquest curs, l’equip docent va decidir celebrar aquesta diada per apropar el món de la ciència i de les dones al nostre alumnat.
A continuació, trobareu un resum de les activitats portades a terme pels quatre grups de l’escola el passat divendres 11 de febrer.

TAURONS
Els infants s’han trobat la fotografia de la Jane Goodall a la pissarra i a partir d’aquí hem explicat quin dia és avui: “Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència” i qui és aquesta persona. Per aprofundir més sobre la vida de la Jane Goodall hem vist aquest vídeo.

A continuació, hem fet una petita reflexió sobre el què va fer la Jane Goodall amb els ximpanzés, i a partir d’aquí molts infants han esmentat que volien fer com ella: ajudar, cuidar, investigar… sobre els animals.

Cada infant ha pintat una màscara de ximpanzé i a la tarda han marxat cap a casa amb la màscara posada. També ens hem fixat en la morfologia i colors del ximpanzés i hem fet un ximpanzé de plastilina tot exercitant els nostres ditets!

PANDES
Hem començat el matí reflexionant sobre les dificultats que es troben moltes dones per tal de fer el què realment volen, a partir del visionat del vídeo THE SOLOISTS – Graduation short film 2021 – Gobelins, tot preguntant-nos com poder-les superar per aconseguir-ho.
Aquest és el cas de la Marie Curie: dins de l’aula ens hem trobat la seva fotografia. La canalla ha fet hipòtesis de qui era, a què es dedicava… A partir de la seva imatge hem conegut la seva història i hem aprés sobre alguns dels seus descobriments i invents encara utilitzats a l’actualitat.
Aprofitant que Marie Curie va ser la inventora del primer aparell de radiografies mòbils (raig X sobre rodes), l’alumnat ha observat diferents radiografies del cos (mans i crani) i reflexionat sobre la importància d’aquest invent que va salvar milers de soldats en la primera guerra mundial. Per altra banda, hem reflexionat sobre la mort de la científica degut a l’excés de la radioactivitat en el seu cos.
Arran d’aquesta xerrada ha sorgit, per part d’una alumna, l’accident de Txernòbil. Així doncs, hem fet una pinzellada sobre la tragedia de la central nuclear.
Per últim, hem jugat a ser científics i científiques experimentant amb diferents aliments (projecte d’aquest trimestre): camí d’aigua de colors, l’oxidació de la llimona i la llet màgica.

Al llarg del trimestre, la classe dels Pandes seguirà fent experiments per treballar el projecte de l’alimentació.

BARCELONA
Hem començat la sessió fent una taula rodona al voltant de diferents temes. Primerament hem fet una reflexió de què volia dir “ciència” i què implicava.
Llavors hem fet un buidatge “què en sabem” sobre diferents científics/científiques, metges/metgesses, biòlegs/biòlogues en general. A part que en coneixem pocs/poques també hem observat que no ha sortit el nom de cap dona.
A partir d’aquí hem reflexionat sobre les dificultats que han sofert les dones per desenvolupar-se dins la societat masclista.
Des d’aquest punt de partida, l’alumnat ha buscat quines van ser les primeres dones que van obrir camí dins de l’àmbit científic i dones científiques importants a l’actualitat.
Hem desenvolupat una breu recerca per parelles de les diferents científiques (foto, àmbit en el que treballaven, quan van estar en actiu i recerca o feina amb més renom realitzada).
Hem imprés les diferents informacions per acabar realitzant un parell de murals que estan exposats a l’aula.

CONTINENTS
Hem presentat el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència visionant dos videos:
No more Matildas”, de la Asociación de Mujeres Investigadoras y Tecnólogas, on s’explica la importància de visualitzar el paper de la dona en l’àmbit científic.

De nenes a científiques”, de la Universitat de Barcelona, on dones ens expliquen com van arribar al món de la ciència sempre amb la inquietud de demanar-se el per què de les coses que envolten el món.

A continuació, el grup ha reflexionat sobre les ciències i han compartit què volien ser de grans.

En parelles han buscat informació sobre dones científiques. Properament, compartiran el seu treball fent una exposició.

A la tarda, s’han apropat a la ciència fent experiments. Es tracta d’una proposta educativa gamificada on la classe dels Continents haurà de resoldre quatre reptes científics que els aproparan al camp de treball de quatre científiques del nostre territori.

Com la coeducació forma part del nostre projecte educatiu, seguirem coneixent científiques d’arreu al llarg del curs.

Esperem que gaudiu amb el recull de fotografies i videos!