L’escola comença la seva participació en el Programa d’Impuls de la Lectura (ILEC), formació que es realitzarà en els propers 3 cursos (2016-2020). Aquest programa està inclòs en en el Pla Nacional de Lectura establint com a objectiu estratègic la millora de l’èxit escolar de tots els alumnes.
El pla té com a objectius generals:
- Millorar la competència lectora per augmentar el rendiment acadèmic de tots els alumnes i afavorir així l’èxit educatiu.
- Aconseguir que els infants i joves assumeixin les seves responsabilitats com a aprenents autònoms amb capacitat per accedir a la informació i al coneixement, fent de la lectura l’eina per a l’aprenentatge en totes les àrees i matèries del currículum.
- Formar bons lectors que gaudeixin i aprenguin llegint.
En aquest sentit, també es preveuen diversos objectius estratègics per a tots els sectors que formen la comunitat educativa.
Per als alumnes es preveuen els objectius següents:
- Incorporar l’autoavaluació com a estratègia d’aprenentatge que els permeti autoregular el procés de comprensió.
- Incrementar l’estona de dedicació a la lectura i el nombre de llibres llegits al llarg de l’any.
- Incorporar la reflexió sobre què i com s’ha après, explicitant les estratègies de lectura que s’utilitzen.
- Elaborar un dossier de lectura.
Per als professors:
- Planificar les unitats didàctiques desenvolupant les estratègies metodològiques d’acord amb l’evolució dels aprenentatges dels seus alumnes.
- Incorporar l’avaluació com a eina del mateix procés d’ensenyament.
- Articular els objectius de les activitats a partir d’allò que els alumnes hauran de demostrar que han après.
Per als centres educatius:
- Incorporar la lectura i les estratègies de comprensió lectora en totes les àrees.
- Establir una estratègia de centre adequada a les necessitats diagnosticades a partir dels resultats d’avaluació interna i externa, i complementada amb les avaluacions generals del sistema.
Per a les famílies:
- Trobar una estona diària (de 10 a 20 minuts) per llegir amb els infants o llegir al seu costat per reforçar els hàbits de bon lector i la lectura autònoma.
- Conèixer la metodologia de l’aprenentatge de la lectura a l’escola.
- Aplicar les orientacions de com poden contribuir a fer dels seus fills uns bons lectors.
Aquest pla es fonamenta en els eixos següents:
- Saber llegir
L’aprenentatge de la lectura com a desenvolupament de la capacitat de llegir, de comprendre i d’interpretar textos.
L’assoliment de les habilitats funcionals bàsiques de lectura correspon al cicle inicial de l’educació primària i és en aquest cicle on s’han de prendre les mesures de suport necessàries amb els alumnes que hi presenten dificultats. Correspon als cicles posteriors continuar el treball de les estratègies lectores, adaptades a les necessitats de cada moment. - Llegir per aprendre
L’ús de la lectura per a l’aprenentatge. Els alumnes han de desenvolupar la seva responsabilitat en l’aprenentatge i tenir la capacitat d’utilitzar la lectura com a eina per a l’accés a la informació, la descoberta i l’ampliació de coneixements, és a dir, l’ús de la lectura com a instrument d’aprenentatge en totes les àrees del currículum. - Gust per llegir
El gust per llegir s’adquireix desenvolupant l’hàbit lector i fomentant la lectura sistemàtica en qualsevol suport, aprenent a reflexionar sobre el que s’ha llegit, sabent-ho explicar mitjançant evidències orals o escrites i sabent-ho compartir.