Projecte Educatiu del Centre

PUNT DE PARTIDA

L’Escola Sant Climent és una escola de dues línies complertes amb algun nivell triplicat.

El nostre punt de partida és que l’escola ha de ser de tots i totes i per a tothom.
Per això ha de ser:
•    Inclusiva, on tots i totes tenim cabuda.
•    Feta a partir del consens de tota la comunitat educativa.
•    Amb projectes assumits pel claustre, de manera que tothom estigui implicat i motivat.

Cuidem el sentiment de què som l’escola del poble.

Per això volem:
•    Afavorir el clima de treball, facilitar i optimitzar recursos, incentivar la incorporació d’innovacions pedagògiques i crear situacions d’organització que facin possible la seva execució.
•    Promoure la participació de tota la comunitat educativa en el procés d’ensenyament-aprenentatge creant les estructures necessàries: (proposta transversal, creixem junts, comissions de festes, biblioteca, mostra, menjador)
•    Fomentar una relació molt estreta entre l’alumnat dels diferents cicles, compartint activitats (festes, sortides, agrupaments flexibles de lectura, padrins de lectura, tallers, jornades)
•    Vetllar per una bona acollida del professorat nou i novell (Pla d’acollida)
•    Consolidar el treball en coordinació interna i externa (treball en xarxa)
•    Defensar un model de gestió participativa, democràtica, transparent i fruit del debat previ

TRETS DEFINIDORS

Formen part de la vida quotidiana del poble i per això ens agradar aprofitar tot allò que aquest ens ofereix, mantenint una relació oberta i participativa amb les persones i amb les entitats, que es manifesta en tot un seguit de col•laboracions amb l’escola així com tot un treball al voltant del coneixement del poble que es fa al llarg de l’escolaritat.

Entenem l’escola com un lloc compensador de les desigualtats i fem nostres les funcions bàsiques del sistema educatiu que ha de:
•    Garantir la cohesió social.
•    Fomentar la igualtat d’oportunitats. Promoure una educació ètica i ciutadana.
•    Transmetre cultura, coneixements científics, eines de treball i de capacitats que permetin a les persones esdevenir autònomes mitjançant el treball.

Prioritzem l’objectiu bàsic d’oferir una formació integral sense exclusions, preparant persones actives, participatives i solidàries.
Ens basem en els quatre pilars que defineix l’informe Delors, l’educació ha d’afrontar:
•    Aprendre a conèixer.
•    Aprendre a fer.
•    Aprendre a viure junts.
•    Aprendre a ser.

Afavorim una relació molt estreta entre els nens i les nenes dels diferents cicles, compartint activitats (festes, sortides, agrupament flexible de lectura, padrins i padrines de lectura, agermanaments d’aules…), on l’alumnat aprèn els uns dels altres, els grans ajuden els més petits i en d’altres moments els acompanyen en el procés de créixer com a persones.

La nostra escola és:
Oberta: a les diferents innovacions pedagògiques que ens fan plantejar nous reptes i a la participació activa de les famílies, tant en les diferents comissions (biblioteca, festes, mostra, menjador) com aportant els seus coneixements en activitats d’aula, fent que hi hagi un intercanvi ric de propostes a portar a terme i sobretot que tothom se senti partícip i integrat en la vida de l’escola.
Integradora i inclusiva on el més important són les persones siguin com siguin, vinguin d’on vinguin.
Una de les funcions més importants de l’escola és col•laborar en la formació de PERSONES, educant des de la diferència i la igualtat , des del respecte i la cura dels altres, des de la tolerància i l’acceptació, tot potenciant les aptituds de cada una de les persones. L’escola ha d’estar impregnada de tots els valors inclusius (assertivitat, la cura de l’altre i de les relacions, la resolució de conflictes, el llenguatge (gestual i verbal), la coeducació…). La inclusió ha d’estar implícita en totes les activitats que fem, en la resolució de conflictes en la nostra manera de fer, de ser, d’estar i de relacionar-nos amb tothom (petits i grans).
Una part important en aquest procés és “l’acollida” del professorat nou, tant el que s’incorpora a començament de curs o com el que s’incorpora amb el curs ja iniciat.
Catalana. El Català ha de ser l’element comú d’integració i cohesió social.

La gestió de la nostra escola volem que sigui participativa, democràtica, transparent, ja que tots els acords es prenen de manera consensuada i fruit del debat previ.
Per fer efectiva aquesta participació, hem de prendre mesures per afavorir-la: Horaris, compartir les decisions, aconseguir el respecte de la resta de la comunitat educativa, aconseguir nivells d’autonomia en la gestió.
Hem de fomentar el Consell Escolar i la cohesió del claustre com a òrgans de participació i decisió.

Som una escola que treballem en xarxa. Creiem que el treball en xarxa ens possibilita compartir informació, coordinar diferents activitats, reflexionar, analitzar, compartir objectius, fer un bon seguiment de l’alumnat, assegurar un bon traspàs d’informació de l’alumnat, acordar criteris, consensuar acords, implicar a tota la comunitat educativa, obrir les portes de l’escola a l’entorn més proper, demanar col•laboració, compartir recursos, estratègies, metodologies.
L’escola és un lloc on intervenen moltes persones, cal aprofitar al màxim tots els recursos que tenim al nostre abast per millorar la nostra tasca diària i d’aquesta manera poder donar resposta a les necessitats de l’alumnat

ACTUACIONS
Donat tots aquests trets definidors i ja que pensem que és molt més enriquidor no tancar els grups a les aules, la nostra escola, que parteix d’un enfocament constructivista de l’aprenentatge, s’organitza i treballa amb diferents agrupaments d’alumnat.
Això ens permet:
•    Diversificar dinàmiques.
•    Enriquir les experiències de l’alumnat.
•    Poder fer activitats múltiples i variades.
•    Un major aprofitament dels recursos.
•    Fomentar la relació intercicles

Per això entenen l’aprenentatge com:
•    Un procés on els nens i les nenes són els protagonistes.
•    Actiu, manipulatiu i partint de les seves vivències i interessos.
El punt de partida del nostre treball amb l’alumnat és el constructivisme. Posem la mirada en com aprenen els nens i les nenes. Treballem el currículum de manera globalitzada:
•    Projectes; els considerem una eina de recerca on l’alumnat és qui construeix el seu propi aprenentatge, proposant temes que són del seu interès. D’aquesta manera volem aconseguir una major autonomia de l’alumnat i que els coneixements siguin realment significatius per afavorir la comprensió de tot el procés d’aprenentatge.
•    Agrupaments de nivell o de cicle; on es barregen els nens i les nenes del mateix nivell o cicle, afavorint la relació o la col•laboració entre ells i elles. Aquests agrupaments ens permeten una atenció molt més individualitzada, un treball sistemàtic i experimental més autònom i poder incidir molt més en el procés ensenyament – aprenentatge de cada infant.
•    Filosofia: Treballem la filosofia i les habilitats del coneixement des del parvulari. Aprofitem aquest treball per potenciar la capacitat crítica, per ensenyar a pensar i per treballar les habilitats específiques de raonament.
•    Padrins i padrines de lectura: A l’escola anomenem padrins o padrines als nens i nenes més grans que voluntàriament fan llegir, un cop per setmana a tots els nens i nenes de P.5. Cal deixar clar que els padrins i padrines no ensenyen a llegir, sinó que asseguren la lectura regularment als nens i nenes que ja n’han après o que estan en aquest procés.
•    Agermanaments: Hi ha un acompanyament entre les aules dels més grans amb els més petits per establir vincles de relació en diferents activitats al llarg del curs.

Pensem com a escola: que els aprenentatges sorgits de la relació entre els mateixos infants són molt més efectius que moltes intervencions de la persona adulta.

METODOLOGIA

CRITERIS

Partim d’un enfocament constructivista del procés d’ensenyament-aprenentatge i per tant, considerem que qualsevol activitat o proposta ha de respondre a la major part dels següents criteris:
–    Que el treball tingui relació amb els interessos dels nens i nenes.
–    Que sigui funcional, és a dir aplicable a altres àmbits.
–    Que parteixi del que ja coneixen, de coneixements ja assolits.
–    Que sigui vivencial, és a dir, que es basi en l’experiència pròpia.
–    Que plantegi coses que siguin capaços de fer.
–    Que sigui global, és a dir que afecti diferents àrees d’aprenentatge.
–    Que durant tot el procés, la comunicació entre tots els membres del grup sigui una eina bàsica.
–    Que faci conscients als nens i nenes del què aprenen i de com ho aprenen.

ACTIVITATS D’APRENENTATGE

Atesa la varietat d’alumnat i de situacions que fem, creiem que a l’escola s’han de fer tot tipus d’activitats i aquestes han de ser:
–    Motivadores (abans i durant).
–    Adaptades als diferents nivells d’actuació dels alumnes.
–    Que permetin respostes obertes.
–    Amb resposta tancada on el procés és obert i amb incidència del mestre.
–    Que afavoreixin l’aprenentatge entre iguals.
–    Que permetin la lliure elecció dels nens i nenes a les diferents activitats.

Per altra banda, les activitats han de recollir les habilitats de raonament previstes en el projecte de filosofia i hauran d’estar presents en totes les àrees.

PARTICIPACIÓ DE L’ALUMNAT
La participació de l’alumne ha de ser:
–    Activa: ell és el protagonista de la realització de l’activitat.
–    Autònoma: ha de poder desenvolupar les activitats sense la necessitat d’acompanyament de l’adult en tot moment.
–    Col•laboradora i cooperativa: tenir clar que forma part d’un grup i que els seus companys i companyes també aprenen.
–    Reflexiva: ha de ser conscient del seu aprenentatge i del seu procés.
–    Tolerant: assolir la disparitat de criteris.
–    Conciliadora: intentar afavorir un bon clima de treball, fomentant l’acord i intentant resoldre conflictes mitjançant el diàleg.
–    Intensa: al treballar en petit grup es treu un major rendiment.
–    Creativa.
–    De respecte amb les normes.
–    Constant, per poder aconseguir un ritme regular de treball.

PARTICIPACIÓ DE LA PERSONA ADULTA

La participació de l’adult ha de ser:
–    Ha de planificar.
–    Ha d’afavorir la motivació.
–    Ha de donar recursos.
–    Ha d’afavorir l’autonomia del/la alumn@.
–    Depèn de l’activitat, la intervenció pot variar en funció de la dinàmica i en funció del contingut.
–    Ha d’estirar el fil en el procés d’aprenentatge.
–    Ha d’afavorir l’intercanvi entre els nens i les nenes
–    Ha de recordar, recapitular.
–    Ha de ser membre present, no ser sempre el que dirigeix.

 

per veure el document sencer: 

Projecte Educatiu del Centre