COM FER UN CABEÇUT? Cicle Inicial

COM FER UN CABEÇUT?

Els nens i nenes de Primer Cicle hem fet dos cabeçuts des del racó de l’artista. La necessitat va sorgir perquè al Projecte Anual del DansaAra havíem de construir un cabeçut per una de les danses. Per aquest motiu vam convidar a dos experts, l’Anton Guijarro i la Flavia Cuñer, per ensenyar-nos la técnica del paper maché. Hem necessitat que vinguessin a ajudar-nos diversos matins ja que és una tècnica que requereix de molt temps i molta paciència. Els hi agraïm la seva col·laboració.

Degut a això, ens hem adonat que és un procediment molt llarg i que no serà viable fabricar-ne 43, un per cada alumne/a del Projecte DansaAra. Entre tots/es hem decidit que aquests dos cabeçuts seran els cabeçuts de la Riera!

Nosaltres els hi volem posar nom (un de nen i un de nena) i per aquesta feina necessitem la vostra ajuda. Aquí sota teniu l’enllaç per poder entrar i votar entre els diferents noms proposats o afegir-ne de nous. Els noms més votats seran els escollits pels nostres cabeçuts. Moltes gràcies famílies!

Des de l’escola us animem a que pugueu fer el vostre cabeçut des de casa a partir de les nostres instruccions.

Materials necessaris:

• Cartró
  • Cinta de pintor
  • Cola d’empaperar (seca)
  • Paper de diari
  • Globus
  • Cúter
  • Aigua
  • Tisores
  • Cubell
  • Pintura plàstica (blanca i de colors)
  • Llana, perruca, fregona, paper de seda…(cabells cabeçuts).

Passos a seguir:

• Dibuixar la pitrera al cartró i retallar-la.
  • Mesurar el cap en la peça anterior (pitrera). Dibuixar la rodona del cap i retallar-la.
  • Moldejar la pitrera i el coll amb les mans per donar-li forma.
  • Enganxar el coll amb cinta de pintor (no escatimar, posar-ne molta).
  • Enganxar el coll a la pitrera amb cinta de pintor.
  • Donar forma a les espatlles amb el cúter. Fer-ho de la manera més ajustada al nen/a perquè el cabeçut no es mogui.
  • Al mateix temps, estripar les tires de paper de diari. S’ha de fer respectant les fibres del paper, en vertical i amb un moviment ràpid.
  • Barrejar la cola d’empaperar amb aigua. Anar afegint la cola a l’aigua a poc a poc, mentre es remena amb un pal perquè no es facin grumolls (es recomanable deixar-la reposar 10 minuts perquè la cola es fa més espessa).
  • Posar un cubell de fregar, per exemple, al revés i col·locar-li el coll. Enganxar el globus inflat amb cinta de pintor verticalment. Reforçar-ho amb cinta de pintor de manera horitzontal sense que quedi “panxa” (tibat).
  • Enganxar el paper de diari al globus: mullar el paper de diari amb la cola i en enganxar-lo sense que quedin arrugues (anar canviant el paper de diari de direcció per donar-li consistència). Deixar-ho assecar 48h.
  • Explotar el globus amb el cúter i buidar-lo.
  • Calcular on es troben els ulls del nen/a i marcar-ho.
  • Fer-li la boca al cabessut amb el cúter (a la mida dels ulls del nen/a).
  • Fer un esbós de la cara del cabeçut.
  • Donar-li una mica de volum a la zona de la barbeta (se li pot posar una bola de porexpan per fer-la més accentuada).
  • Fer boles de paper de diari ben compactes i anar-li donant forma a la cara enganxant-ho amb cinta de pintor (ulls, nas, celles, llavis…).
  • Pintar-ho tot de blanc amb pintura plàstica. Un cop el blanc s’asseca, pintar-ho dels colors que vulgueu.
  • Per últim, posar-li els cabells (llana, fregona,perruca…).

Tot seguit us deixem unes imatges del pas a pas: