Calendari d’Advent

En aquest article us parlarem del Calendari d’Advent. Aquesta indagació tan especial i màgica pels nens i nenes de l’escola que s’encarrega de tancar el trimestre, donant així la benvinguda a les festes nadalenques.

Aquesta indagació s’ha convertit en tradició a la nostra escola i com alguns ja sabreu, consisteix en el fet que un grup ha de preparar de forma secreta un regal, en moments d’escola, per a un altre grup d’una altra comunitat.

En el nostre cas, la classe de Guillem I de Ribes (Grans 1), havia de preparar un regal a la classe de les Tortugues (Xics 1).

En aquest procés, existeixen tota mena de moments plens d’aprenentatges i emocions. Però, un dels primers a despertar més expectació, sempre és l’espionatge a l’altra classe per obtenir informació sobre el que podria ser un regal útil i que els hi fes veritable il·lusió. La intenció és que l’alumnat pensi en l’altre, es posi en la seva pell, què necessiten? què els agradaria? és emocionant veure com es va construint el sentiment de pertinença i com es van teixint vincles entre ells i elles, una vincles que duraran per sempre.

En el nostre cas, no vam haver de pensar massa més enllà. Ens vam assabentar que Xics 1 marxaven de colònies i vam aprofitar aquells dos dies per entrar amb molta cura a la seva classe. Un cop allà, vam observar i vam fer un buidatge d’allò que estaven treballant o que més els hi agradava com a classe.

Ràpidament, vam descobrir que la seva aula a les tardes es convertia en el Racó de Llums i Ombres i a més a més, que la comunitat de Xics havia posat els noms de les classes amb relació a animals de la fauna ribetana.

Després de generar una conversa amb el gran grup, vam arribar a la conclusió que el nostre regal havia d’estar relacionat amb aquests 2 centres d’interès i vam començar a planificar-nos.

El producte final que vam acordar regalar, va ser un joc de làmines translúcides perquè els alumnes de Xics que passessin per aquell espai, en moment de racó, poguessin gaudir del nostre material i les llums que oferien al ser contrastades amb llanternes, taules de llum o amb la mateixa llum solar.

Crear les làmines, va ser un repte per a nosaltres. Per fer-ho, vam necessitar conèixer diferents propietats geomètriques, dominar les mesures del DIN A3 per poder repartir de forma simètrica les figures que hi volíem introduir dins de cada làmina. També fer dobles, meitats, terceres parts i quartes parts, tant de l’alçada com de l’amplada del paper. Tot això i molt més. En general va haver-hi molt de treball matemàtic, però també artístic.

Ens vam haver d’equivocar diverses vegades, reformular objectius, escollir nous camins per arribar a aconseguir l’èxit, tenir molta paciència i constància, i per últim, vam haver de compartir i consensuar idees i opinions com a grup.

Ara ja teníem les llums! Només faltaven les Ombres…

Per fer-ho, vam crear un teatre d’ombres xineses, amb el que acabaríem entregant el regal.

El fil de la història, el vam construir aprofitant 7 de les làmines que havíem creat amb les formes dels animals que formaven les 7 classes de Xics. Alhora, aquests animals serien els protagonistes del nostre teatre, titulat: Una nit molt especial de Nadal.

El Guió i els diàlegs d’aquesta obra escrita per l’alumnat de Grans 1, volia representar 4 episodis de vivències personals importants d’una Falcona experimentada que explicava les seves vivències en forma de moralines a una tortugueta molt joveneta, assegudes, totes dues, prop una llar de foc, durant una nit de Nadal.

El paral·lelisme del teatre d’ombres, era que la Falcona representava l’expertesa de l’alumnat de la comunitat de grans amb el seu pas per l’escola, i, per altra banda, la tortugueta representava un alumnat amb moltes coses per descobrir, aprendre i créixer dins l’escola.

Aquesta obra de teatre, va estar acompanyada de la veu dels nens i nenes de Grans 1 que interpretaven els personatges amb una treballada lectura en veu alta, també de sons i imatges que vam crear amb una presentació digital i van servir per acompanyar les veus de forma visual i auditiva.

Aquí us deixem un vídeo del dia de l’entrega del regal, amb moments plens d’il·lusió i moltes emocions. Tant pels que rebien, com pels que regalaven.

Esperem que us agradi.

CALENDARI D’ADVENT GRANS 1- XICS 1