TENIM LLIBRES NOUS!

És dimarts a la tarda i estem emocionats! Avui ha vingut la bibliotecària de la biblioteca del poble i ens ha portat llibres nous pel nostre racó. De tant en tant, més o menys un cop al mes, les bibliotecàries ens deixen una caixa plena de llibres. Cada vegada són d’una temàtica diferent; de gallines, d’óssos, de circ, de la tardor, de monstres, etc. N’hi ha que tenen més lletra, d’altres que només són d’imatges, llibres que s’estiren i es dobleguen o llibres en què has de trobar personatges amagats. Cada llibre té la seva història i la seva pròpia màgia, i, és clar, ens agrada molt viure i imaginar aventures diferents. Dins la capsa de llibres hi ha gustos per tothom; n’hi ha de llargs, de curts, d’aventures o de misteri; alguns ens fan riure i d’altres ens emocionen. A més a més els podem trobar en diferents idiomes i en lletres de mides i formes variades…  És una selecció acurada de llibres i àlbums il·lustrats pensats perquè cadascú vagi trobant el propi gust per la lectura i vagi trobant moments exitosos aprenent a llegir.

Avui el racó està ple! Els infants esperen aquest dia amb moltes ganes i es troben pel passadís per anar al racó de llibres, talment com si anessin a veure un espectacle d’èxit i s’haguessin esgotat les entrades.

Quan ve la bibliotecària és un dia que ens encanta. És meravellós escoltar com ens expliquen els llibres i què bé que llegeixen les bibliotecàries, l’Anna i l’Esther. De què seran els llibres aquest cop?

Ens quedem embadalits escoltant atentament les històries i coneixent nous personatges que ens transporten a imaginar, a situar-nos, a identificar-nos, …  Les bibliotecàries actuen com a model lector d’un alt nivell. Llegeixen amb entonació, variant el to de veu quan cal, captant sempre l’atenció del públic. És l’apropament de l’escola al poble, a l’entorn proper. El vincle escola i biblioteca va creixent i enfortint-se, fet que ens fa pensar en el moment educatiu actual en què l’educació no rau només en tot allò que passa a l’escola. Donar experiències properes als infants, que coneguin els serveis del poble, que puguin anar a visitar la biblioteca amb les seves famílies, a llogar llibres, o a participar d’activitats lúdiques i culturals que la mateixa biblioteca organitza. El vincle generat amb la biblioteca és una eina molt forta per fomentar la passió pels llibres i el gust per la lectura, implicant les famílies en l’aventura d’aprendre a llegir.

Els llibres de la biblioteca els tractem com un tresor; els de l’escola també, però aquests són especials. Els infants en tenen cura i vigilen de passar les pàgines amb compte. Hi ha vegades que es reserven el llibre que voldran llegir l’endemà. N’hi ha d’altres que troben el seu llibre preferit i el volen llegir cada dia, d’altres que s’atreveixen a explicar contes als companys imitant l’entonació i gestos de l’Esther i l’Anna… També n’hi ha algun que no ens fa massa el pes i es queda al fons de la caixa (tal i com diu Daniel Pennac en el seu decàleg, “com una novel·la”, editorial Empúries, 1993: el lector té dret a que un llibre no li agradi. )

A l’hora de recollir el racó, els llibres de la biblioteca han de quedar ben guardats a la caixa. Repassem la llista que tenim i quan hi són tots, la tanquem i la desem fins l’endemà, que es tornarà a obrir i ens tornarà a omplir la sala de pàgines obertes plenes d’imaginació i d’històries que volaran pels caps dels nens i nenes i dels no tan nens.

El dia que canviem de llibres és una mica agredolç perquè tot i que tenir llibres nous ens encanta, ens sap greu que s’emportin els llibres als que hem agafat estima, aquells que de cop i volta s’han convertit en els nostres preferits. Aquesta és la gràcia. El fet de connectar les activitats de l’escola amb la biblioteca del poble, fa que alguns infants demanin a les famílies d’anar a la biblioteca a tornar a mirar aquell llibre que els agradava i que pràcticament se’l saben de memòria.

I, així, d’aquesta manera, poc a poc es van interessant per les lletres, i, com qui no vol la cosa, els petits de 3 a 5 anys comencen el que serà el llarg viatge de l’aprendre a llegir.