Pregunta Interessant Cinema en Curs

Una mà d’artesans

Som un dels grups de la Indagació de la Pregunta Interessant de la Comunitat de Grans. Aquest curs i després d’un any, hem recuperat el projecte de Cinema en Curs. Aquesta vegada la nostra tasca ha estat la d’elaborar un curt documental, basat en oficis artesans de Ribes. Aquest interès sorgeix després de veure uns films documentals al Cinema Ribes dos eren del Cineasta Vittorio de Setta «Un giorno in Barbagia» i «Pastori di Orgosolo» on retrata la vida quotidiana dels pobles d’aquella època i d’aquella regió. I, també vam veure el film “La bufadora de vidre” del cineasta Alain Cavalier. Aquests films van despertar-nos la curiositat de saber quins oficis artesans i antics quedaven en el nostre poble.

Aprofitant el lligam de la nostra escola amb el projecte de cinema en curs per a les escoles i instituts vam tenir l’oportunitat d’endinsar-nos en el món del cinema i començar a investigar dins del marc de l’estratègia d’aprenentatge de les indagacions i, en aquest cas, en el marc de la Pregunta Interessant.

Una cosa teníem totes i tots en comú i és que vam escollir formar part del projecte per diferents motius:  poder filmar millor i més professionalment, editar i muntar plans, per conèixer millor el món del cinema i de la fotografia… pensar, consensuar i escriure el guió del nostre propi documental i la investigació. Aquesta parta ens agradava molt.

Abans de les vacances de nadal, vam visionar a l’escola filmacions de pocs minuts de durada de diferents cineastes destacats com David Perlov, Chantal Akerman, Jonas Mekas, Jose Luís Guerin…, Paral·lelament vam fer una sortida al nostre entorn i, més concretament pels voltants del Castell de Ribes per filmar els nostres primers Plans del món a la manera dels cineastes que havíem estat visionant. També vam filmar des de casa, des de la nostra finestra, els nostres balcons…

Aquest any el nostre objectiu era realitzar un curt sobre diferents treballs artesans que encara es duen a terme en el nostre poble. Amb aquesta premissa vam iniciar una investigació en petits grups per conèixer de primera mà quins oficis encara es fan al nostre poble. En aquesta investigació ens van ajudar familiars i mestres. També hem pogut conèixer persones molt arrelades al nostre municipi que ens han explicat moltes curiositat interessants.

A l’aula, després d’haver proposat oficis artesans, vam escollir-ne vuit. En petits grups vam passar a l’acció i vam sortir al carrer a filmar i documentar cadascun dels oficis que havíem proposat. Una vegada  a classe vam mirar tots els plans i fotografies que havíem fet, dels vuit oficis filmats en vam escollit cinc: fuster, pagès, forner, ceramista i modista.

El resultat ha estat fantàstic, estem molt orgullosos i satisfets de tot el que hem après aquest curs, ens emportem una vivència única i molts aprenentatges tant del procés de creació com dels procés d’edició. Una de les coses que hem après ha estat el resultat tan positiu que dóna el fet d’haver de posar-nos d’acord pel bé del film, deixant de banda els aspectes més personals i individuals. Hem aprés a cedir pel bé comú.

Aquí us deixem l’enllaç del nostre film que no és res més que el resultat de tot el llarg procés.

Una mà d’artesans, Escola Riera de Ribes (Sant Pere de Ribes). Cinema en curs 2022-2023 from Cinema en curs on Vimeo.

Alumnes pregunta interessant: Quins artesans queden a Ribes?

Un filme de:
Chloé Alonso, Tanit Amigó, Èlia Brugué, Ona Callao, Martí Cervós, Mark Cirera, Nina de Santis, Queralt Galan, Pau Garcia, Olivia Gené, Martí Guijarro, Berta Guillaumes, Aleix Juliachs, Delfina Koen, Rita Lucchetti, Oriol Miret, Bet Pascual, Clàudia Pradanas, Zoe Rama, Camila Ricón, Mercè Rovira, Nil Sangenís, Eliana Van, Eloi Vidal

Comunitat de Grans