EL PROCÉS DE LA CASTANYADA

Com cada any, la festa de la Castanyada, és un context ideal perquè sorgeixin processos molt interessants a tota l’escola. Amb aquesta excusa, ens trobem davant de dos grans reptes: per una banda, d’aprendre una dansa tradicional per ballar el dia de la festa de la Castanyada i, per l’altra, de triar i elaborar una recepta per a tota l’escola pel berenar compartit d’aquell dia.

Després de tot aquest procés replet de nous aprenentatges, de molt de contrast i reflexió individual i grupal, els nens i nenes de mitjans Les Timbes hem acabat de tancar el cercle i ens hem atrevit a escriure tot el que ha anat passant al llarg de tot aquest procés.

El text està escrit per 19 veus i cadascuna amb la seva experiència viscuda. El fet de comunicar-lo també ens ha ajudat a reestructurar el què ha anat passant i a ser conscient de tot allò que hem après. A continuació, us presentem en forma de relat la nostra vivència acompanyada d’alguna imatge. A veure què us sembla!

EL PROCÉS DE LA CASTANYADA EXPLICAT PELS NENS I NENES DE LES TIMBES:

Per triar la recepta que faríem aquest any, cadascú va portar una recepta de casa. La nostra classe vam compartir les receptes que vam buscar. Vam pactar uns criteris per triar la recepta i vam escollir les dues que més ens agradaven. Havíem de triar-ne una entre les classes del Castell i la nostra, les Timbes.

Les dos classes ens vam reunir perquè ens diguessin la recepta que havíem triat amb un Power Point. Ens la van dir i eren boletes de coco i llet condensada. Aleshores, les companyes que les havien proposat ens la van explicar. Després, vam fer dos grups barrejats de les dues classes i vam anar a l’aula a parlar sobre la recepta. Vam començar a pensar i a preparar-nos per fer-la. Va estar molt bé.

Vam llegir com era la recepta i també vam buscar alguns verbs sinònims i vam fer una rodona a les dos lletres del final dels verbs perquè acabaven en -er o amb -ar. Vam seguir la recepta i ens va sortir molt bona.

En aquesta imatge, estem fent el càlcul de la recepta per a tota l’escola i us preguntareu que es la cosa que tinc al costat. És el material base 10 per comptar quant de coco necessitem per fer 450 boletes. Primer vam sumar quant de coco necessitem per 50, 100 i 200 persones. I després per 450. Al final, ens va sortir bé.

A nosaltres ens estaven ensenyant com anava la bàscula i la tara. Cada grup havia de fer 50 boletes. Ens vam repartir quina tasca faríem a dins del grup. Ho vam parlar en grup i alguns pesaven el coco i la llet condensada i alguns barrejaven. Per exemple, el Pau va ficar el coco i l’Arnau també.

Cada grup va remenar la massa de coco i llet condensada. Després vam fer les boletes i les vam arrebossar. També les vam posar a la safata.

Un grup va ficar la llet condensada i van posar la bàscula en ml. Llavors van buidar el pot de llet condensada i sortia 40 ml i després es van adonar de que no ho havien posat en grams. Ho van revisar.

En un altre grup eren 4 persones i havien de fer 50 boletes i s’ho van repartir: tres persones havien de fer 13 boletes i una persona havia de fer 11 boletes. Un altre grup van fer 5 files de 10 boletes.

Quan vam acabar, el Diego va dir “si en una safata hi ha 50 boletes i agafo 2 safates, quantes boletes tinc? I vam dir 100. “Si en agafo 3 safates, quantes boletes tinc?” 150. “I si en n’agafo 4, quantes en tinc?” 200. “I si agafo 5 safates, quantes boletes tinc?” 250 boletes. El Diego anava posant i traient les safates. Entre les dues classes vam fer 9 safates, per tant, 450 boletes!

El dia de la Castanyada, la classe de les Timbes estàvem esperant per ballar. La nostre classe estava molt nerviosa per la dansa. Quan estàvem assajant la dansa no ens sortia prou bé. Però a l’hora d’ensenyar la dansa a les famílies sabíem que havíem d’estar concentrats. Al final va sortir molt bé. Després de ballar, vam berenar. Els berenars estaven molt bons i la nostra classe va estar molt contenta.