Projecte Erasmus+ ALASVO. Polònia. Del 19 al 24 de març 2023

Del 19 al 24 de març de 2023, la mestra Conxita Armengol va tenir l’oportunitat de participar en el projecte Erasmus+ ALASVO, on participem 7 escoles de la zona. El CRP Vallès Oriental I, ha dissenyat i gestiona aquest projecte liderat per la seva directora, Neus Ruiz.

La Conxita va viatjar a la ciutat d’Inowroclaw, a Polònia, on va desenvolupar una mobilitat en la modalitat Job Shadowing (període d’aprenentatge per observació).

Aquesta és una zona industrial i amb unes mines de sal que han permès obrir una sèrie de balnearis petits per anar uns dies a “fer salut” aprofitant les aigües salades que provenen de les mines.
La nostra experiència ens va permetre conèixer una mica el sistema educatiu polonès. L’educació obligatòria és dels 6 als 16 anys. L’etapa 0-3 és a l’escola bressol i l’etapa 3-6 el que ells anomenen KINDERGARTEN, que seria la nostra etapa d’infantil. La primària va dels 7 als 14, i la secundària dels 15 als 18. Cada etapa està separada de les altres. Cadascuna de les escoles funciona de forma independent però partint d’un marc força concret que marca l’estat.

Vam tenir oportunitat de visitar tres escoles diferents, una de cada etapa:

Escola d’Educació Infantil
https://podtecza.pl/informacje-biezace/ L’escola infantil que vam veure és privada i treballen de manera força manipulativa, posant l’accent en l’autonomia i la responsabilitat dels infants. Cada tutora té els seu grup i està tot el dia amb ells, fins i tot durant el dinar, que es fa a cada classe. Segueixen el mètode Dalton, que pauta molt el que s’ha d’anar fent. Aquest mètode es basa en l’activitat i la individualitat. El seu objectiu principal consisteix a desenvolupar la vida intel·lectual. Conrea també la iniciativa, ja que deixa a l’alumne les oportunitat d’escollir alguns treballs i el procés de com fer-los. És un mètode que s’inspira en els estudis de Maria Montessori.

Els infants fan activitats de tota mena: matemàtiques, escriptura, música, plàstica, dansa, experimentació, observació de la natura, activitat física…

Escola d’Educació Primària:
https://sp11ino.edupage.org/ L’escola de primària que vam visitar era, com la majoria d’escoles del país, immensa. Hi van 8 cursos. Les classes son de 25-30 alumnes. Els infants de 1r a 3r tenen un sol tutor que fa totes les assignatures excepte Educació física, anglès i religió. a partir de 4t hi ha un tutor i un mestre per cada assignatura.
Els mestres tenen la programació de l’estat i a partir d’aquí s’organitzen com els sembla millor. A l’escola hi ha una logopeda i un psicòleg que hi van unes hores a la setmana.
Les activitats que vam tenir oportunitat de veure eren molt creatives i engrescadores pels alumnes. No disposen de molt material ni molta tecnologia, però ho supleixen amb grans dosis d’imaginació.
Nosaltres vam col·laborar em les classes d’anglès i castellà.

Escola d’Educació Secundària

https://konopa.szkolnastrona.pl/pl/ A l’escola secundària hi van a partir dels 15 anys. Hi ha tres tipus d’estudis secundaris:
High school: 4 anys orientats a estudis Universitaris.
Technical school: 5 anys per aprendre estudis més tècnics. També es pot anar després a la Universitat a fer carreres tècniques.
Vocational School: 3 anys ampliables a 5. Serveix per aprendre una professió.

Nosaltres vam estar en una High school, El tipus d’ensenyament és molt magistral i la metodologia emprada depèn de cada mestra. Nosaltres vam poder col·laborar en una classe de castellà. En conjunt vam trobar molt interessant la visió general que ens van poder oferir de tot el seu sistema educatiu. L’acolliment va ser esplèndid i ens vam sentir molt bé en tot moment.
Hem pogut veure que algunes maneres de fer s’assemblen a les nostres i d’altres són molt diferents, però la visió comparativa i constructiva segur que enriquirà la pràctica diària que vindrà a partir d’ara.