RECOMANACIONS DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ

Benvolgudes famílies,

Esperem estigueu tots/es bé. Una forta abraçada per part de tot el claustre de l’escola.

Ja queda menys per a que ens tornem a trobar i tot torni a la normalitat.

Us fem arribar recomanacions que ens ha fet arribar el Department d’Educació. Tots plegats treballem per a que tingueu eines per fer el confinament a casa més portable. Ho esteu fent super bé!!! 

 

Orientacions d’educació infantil

Cal compaginar temps de joc autònom en què l’infant decideixi què vol fer i com, amb temps
i activitats compartides amb l’adult.
Per al temps de joc autònom hem de posar a l’abast de l’infant materials diversos amb els
quals pugui elaborar el seu joc: materials per fer construccions, objectes o robes que
serveixin per disfressar-se, materials inespecífics (conquilles, bastons, peces de fusta,
envasos…), titelles, ninos, cuinetes, contes, fulls, estris d’escriptura…
Pel que fa a les activitats compartides amb l’adult podem fer diferents propostes que ajuden
al desenvolupament de les seves capacitats. Per exemple:
● Activitats de comunicació
○ Llegir contes, demanar als infants que ens els expliquin després, que els
acabin de forma diferent…
○ Mirar contes del web de TV3: Una mà de contes.
○ Realitzar un diari i anar-hi incorporant: les anècdotes del dia, retalls
d’imatges, petites converses, dibuixos, retalls de paraules de catàlegs…
○ Triar una història o conte i representar-lo amb titelles o escenificant-lo.
○ Inventar històries, dibuixar-les, escriure què hi passa (com ho vulguin
escriure).
● Activitats a l’exterior:
○ Sortir a passejar (si és possible) i cercar en l’entorn objectes que tinguin
característiques determinades: d’un color determinat, amb una forma
determinada, etc.
○ Caminar, córrer, saltar, grimpar, fer equilibris… sempre que sigui possible.
● Activitats d’experimentació, en podeu trobar alguns exemples a:
○ Manual de experimentos
○ Dinamiks
○ Aprenent amb les mans
● Jocs de taula:
○ Parxís, sudoku, trencaclosques, jocs de cartes, etc
● Activitats en entorns digitals:
○ Enregistrar un àudio o un vídeo amb un conte, una cançó o un relat amb
l’infant com a protagonista, i escoltar-lo o veure’l. Comentar amb l’infant què
poden fer diferent, com ho poden enriquir…
○ Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox … i
acompanyar els infants en la tria de l’app, en el funcionament i durant el joc.
○ Realitzar els jocs que et proposa el web Edu365

Orientacions d’educació primària

Cal compaginar temps de lleure i de joc autònom en què els nens i les nenes decideixin què
volen fer i com, amb temps i activitats compartides amb els adults.
Per al temps de lleure i de joc autònom hem de posar a l’abast dels els nens i les nenes
recursos i materials diversos amb els quals puguin elaborar els seus jocs: materials per fer
construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics,
titelles, ninos, cuinetes, contes, llibretes, pintures…
Pel que fa a les activitats compartides amb els adults es poden oferir diferents propostes
enriquidores que afavoreixen els aprenentatges. Per exemple:
● Activitats de l’àmbit lingüístic:
○ Redactar un diari explicant que han fet, anècdotes del dia, retalls d’imatges,
com s’han sentit… durant els dies que no han anat a l’escola. Pot ser un diari
virtual amb enllaços, vídeos…
○ Escriure contes, històries, cançons, poemes… (en diferents idiomes).
○ Planificar i fer un còmic
○ Enregistrar un audio d’històries, contes, descripcions…
○ Enregistrar, amb material audiovisual, moments de la vida quotidiana i les
explicacions, descripcions, argumentacions… que trobin adients
○ Escoltar audiollibres
○ Llegir contes, llibres, demanar als infants que ens els expliquin després, que
els acabin de forma diferent, que canvïin algun personatge…
○ Visualitzar pel·lícules i altres programes com: InfoK, Dinamiks, Manduka, Una
mà de contes, Què, qui, com? Fish&Chips i recollir en el diari idees o
aspectes destacats.
○ Visitar museus virtuals i fer relats, dibuixos… de la visita. Buscar informació
d’alguna obra que els hagi interessat.
○ Inventar representacions amb joguines, titelles, obres de teatre.
○ Pensar i planificar les vacances escollint llocs a visitar i itinerari a realitzar
(google maps).
○ Preparar alguna entrevista d’opinió sobre algun tema del seu interès.
● Activitats de l’àmbit matemàtic:
○ Gràfica de temperatures. Recull sistemàtic de la temperatura que marca el
termòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes.
En acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la
mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot
consultar la pàgina web del Servei Meteorològic de Catalunya.
○ Recull fotogràfic de formes geomètriques. Àlbum fotogràfic que recull
fotografies d’elements que podem observar, quotidians, indicant les principals
formes geomètriques que hi trobem.
○ Recollida de dades horàries. Recull sistemàtic de dades horàries durant una
setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar,
temps de lectura, temps de veure la tele, etc.

Materials autocorrectius de Edu 365.
○ Aprenent geometria.

● Activitats de l’àmbit de coneixement del medi:
○ Els virus
Què són? Com són? Quins tipus hi ha? Què és el coronavirus? A qui afecta?
A totes les franges d’edat? A tots els països? Els antibiòtics poden servir per
lluitar contra els virus? Quina diferència hi ha entre un antiviral i una vacuna?
Per què no hi ha ara mateix una vacuna contra el coronavirus?
○ Les vacunes
Què són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna
per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la
població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar?
○ Seguiment de la pandèmia
Consulteu cada dia la informació que donen els mitjans de comunicació i els
portals del Departament de Salut com: http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-az/c/coronavirus-2019-ncov/. Feu un comentari cada dia sobre la situació (en
un blog, en un clip de vídeo, etc.).
○ Visitar ciutats i llocs del món a través del google Earth
● Activitat d’experimentació i art:
○ Manual de experimentos preescolar Edelin Bravo
○ Jugar amb jocs de taula, puzzles, tangram, lego, robots, maquetes…
○ Observar, fer fotografies i recollir al diari.
○ Fer fotografies i gravacions de les observacions realitzades.
○ Fer hipòtesi i recerca de com seran les ciutats del futur (smart cities) i les
escoles del futur (smart school)
Dinamiks
● Activitats amb el mòbil o tauleta:
○ Enregistar un àudio amb un conte, amb una cançó i escoltar-lo. Comentar
amb el nen o la nena, què poden fer diferent, com ho poden enriquir…
○ Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox,
Apps educatives validades per docents | Toolbox | mSchools i acompanyar
els infants en la seva aplicació.

  • I tasques a casa!!!

Fins aviat famílies!!!