Els Departaments d’Educació i de Vicepresidència de la Generalitat de Catalunya, aquest últim mitjançant la Secretaria General de l’Esport, van acordar a finals del 2004 impulsar el Pla Català d’Esport a l’Escola, adreçat principalment a incrementar la participació dels infants i joves en activitats físiques i esportives en horari no lectiu en el propi centre educatiu i, alhora, emprar aquestes pràctiques per a la difusió i educació en valors i per a l’adquisició d’hàbits saludables.
La necessitat del Pla
El Govern de la Generalitat de Catalunya va creure necessària la impulsió d’aquest Pla en base a l’anàlisi d’una sèrie de circumstàncies entre les quals podem destacar les següents:
- Índex molt reduït de participació de l’alumnat en l’esport escolar
- Increment dels hàbits sedentaris i de l’obesitat, amb una incidència preocupant en la població infantil i juvenil
- Demanda social creixent en matèria de salut i benestar
Els objectius del Pla
El Pla pretén posar a l’abast de tots els alumnes de primària i secundària la pràctica d’activitats físiques i esportives, i aprofitar el gran potencial d’aquestes activitats per contribuir a la formació personal i cívica dels nostres infants i joves.
Els agents del Pla
El desenvolupament d’aquest Pla en el territori fa que sigui necessària la intervenció coordinada de diversos agents, entre els quals podem destacar els següents:
- Generalitat de Catalunya, mitjançant els Departaments d’Educació i de Vicepresidència (Secretaria General de l’Esport)
- Centres educatius públics i privats
- Consells Esportius
- Ajuntaments
Els punts claus del Pla
El Pla es basa en una sèrie d’actuacions entre les quals podem destacar les següents:
- Creació de les Associacions Esportives Escolars als centres educatius, amb la participació activa dels alumnes de secundària i de la resta de la comunitat educativa (equip directiu i AMPA), així com d’exalumnes o d’altres persones o entitats del barri.
- Coordinació de les activitats, per mitjà d’un professor/a del centre educatiu, principalment d’Educació Física (amb incentius com la reducció horària i un complement econòmic).
- Col·laboració entre el centre educatiu, l’ajuntament i el consell esportiu corresponent.
- Dinamització per part dels líders del centre educatiu o del barri.
Oferta d’activitats físiques i esportives que responguin als interessos i demandes canviants dels nois i de les noies.
Inici i Naixement del Pla
Durant el curs 2005-2006 es va portar a terme la fase pilot del Pla en un centenar de centres educatius, majoritàriament públics i de secundària.
Evolució del Pla
A partir del curs 2006-2007 s’han anat incorporant centres al PCEE en base a uns criteris de prioritat (primer els IES, després els CEIPS i ZER i després els centres concertats) i en funció de les disponibilitats pressupostàries dels departaments implicats.
Implicació dels centres educatius
La implicació dels centres educatius que volen participar en el Pla és la següent :
- Manifestar la voluntat de participar en el Pla Català d’Esport a l’Escola
- Nomenar un/a professor/a del centre com a coordinador/a del programa al centre:
- A secundària, preferentment, un/a professor/a d’Educació Física
- A primària preferentment el mestre especialista d’ EF de l’escola.
- En el cas dels centres de secundària o concertats, comprometre’s a crear l’AEE com a entitat que farà possible el desenvolupament del programa, d’acord amb els objectius del projecte educatiu de centre.
- En el cas dels centres de primària públics, comprometre’s a crear l’AEE o la SEE (Secció Esportiva Escolar de l’AMPA), com a entitat que farà possible el desenvolupament del programa, d’acord amb els objectius del projecte educactiu del centre.
- Facilitar la participació del coordinador/a i dels dinamitzadors/es d’esport a l’escola en sessions de formació destinades a millorar la qualitat d’aplicació del Pla.
- Establir una col·laboració directa amb el consell esportiu de la comarca i amb l’Ajuntament corresponent per portar a terme actuacions coordinades envers l’Esport a l’Escola.
- Fer un bon ús del suport econòmic del Consell Català de l’Esport o del Departament d’Educació per portar a terme les activitats que es programin.
- Comprometre’s a lliurar tots els documents que es demanin des de la Comissió Permanent del Pla.