Laboratori de transformació

El Laboratori de Transformació Educativa s’emmarca dins l’àmbit de les polítiques educatives per enfortir el model d’escola catalana, amb el propòsit transformador de millorar la qualitat educativa dels centres de Catalunya. Es tracta d’una estratègia departamental que preveu el treball i el suport de diferents unitats del Departament, dels Serveis Territorials, del Consorci d’Educació de Barcelona, i aliances amb altres agents, especialment l’Administració local i els ICE de les universitats en un nou escenari de corresponsabilitat que ha d’assegurar una millor prestació del servei públic d’educació. Les seves característiques estructurals i metodològiques li confereixen les característiques específiques d’una iniciativa R+D+I flexible en el conjunt de processos i estratègies i en constant progrés entre els “inputs” i els productes emergents dels seus “outputs”.

Aquesta iniciativa departamental es fonamenta en diverses experiències reeixides de centre i, especialment, del Programa d’Escola Nova 21. Pretén aconseguir models significatius i eficaços de transformació educativa en el paradigma de millora contínua. Consisteix en l’aprenentatge compartit dels centres i dels agents acompanyants amb l’objectiu d’induir la seva transformació de manera accelerada, a partir de la realitat singular de cada centre i d‘una exhaustiva diagnosi del seu projecte pedagògic.

Així mateix, el Laboratori s’ha de fonamentar en les iniciatives que es desenvolupen en els diferents Serveis territorials perquè constitueixen una important font de coneixement amb relació als processos de transformació educativa que s’ha deposar a l’abats del conjunt del sistema per garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats. La descentralització en la presa de decisions i en la gestió són fonamentals per garantir l’èxit d’aquesta iniciativa departamental.

El coneixement generat per aquest Laboratori ha de permetre definir el Marc de referència de la transformació educativa i un nou programa d’innovació educativa que permeti l’èxit educatiu per a tot l’alumnat a través de processos de transformació i millora acordats pels centres i que modifiquin la finalitat educativa, l’avaluació, l’organització de centre i les pràctiques d’ensenyament/aprenentatge. Es prioritzarà el suport als centres d’acord amb les seves necessitats.

El Laboratori ha d’esdevenir el motor de canvi per al sistema educatiu en el seu conjunt i ha de permetre avançar en qualitat. Amb aquesta finalitat el Departament dissenyarà estratègies i mecanismes per estendre els processos de transformació a tots els centres. Per fer-ho possible

El programa incorpora tècniques avançades i innovadores per aconseguir un progrés significatiu en termes de qualitat en aquells aspectes acordats amb el centre (auditories, coaching organitzacional, espiral d’indagació, pràctica reflexiva, etc.). Preveu també l’acompanyament dels professionals dels Serveis Educatius, de la Inspecció i d’altres agents educatius i socials.

Al següent enllaç podeu trobar més informació sobre el Laboratori de Transformació Educativa.