Projectes

En els darrers cursos a l’escola hem iniciat diversos projectes.

 

TERTÚLIES EDUCATIVES A RÀDIO CUBELLES

Els alumnes de 5è participen en la realització de les Tertúlies Educatives de  Ràdio Cubelles, com les altres escoles del municipi. Els temes tractats són variats i a proposta dels infants i la mateixa Ràdio. L’activitat es porta a terme a la mateixa escola, a l’estudi de ràdio.

Dirigit i presentat per Àngels Fuster.

Aquí trobareu l’enllaç a les emissions de ràdio:

http://www.radiocubelles.cat/pl23/a-la-carta/arxiu-de-programes/id26/tertulies-educatives.htm

PROJECTE D’ESCACS

L’alumnat a partir de 4t (comunitat dels grans) realitzen una hora setmanal d’escacs a càrrec de la Gran Penya de Vilanova.

És un recurs que potencia el desenvolupament de les estructures cognitives, el raonament i el pensament lògicomatemàtic, les habilitats lingüístiques i els hàbits de conducta.

A més a més, els alumnes de 1r, 2n i 3r (comunitat dels mitjans), també en disposen a la seva aula de jocs matemàtics per tal de familiaritzar-se. I a més, a 3r realitzen tallers durant el curs.

Al voltant dels 6 anys és l’edat idònia per iniciar-se en la seqüència observo–penso–jugo, que es practica en el joc i s’intenta fer extensiva a la vida.

PROJECTE D’AMBIENTS A INFANTIL

La nostra escola va iniciar aquest nou projecte, fent un pas més enllà en la línia metodològica, el curs 2014-15, on vam iniciar el treball per ambients d’aprenentatge a l’etapa d’Educació Infantil. Una nova visió, una concepció diferent de l’espai, el temps i el material, adaptada a les necessitats dels nostres alumnes, amb una fita principal, un aprenentatge espontani i natural.

Actualment ja són set els cursos que ens han permès comprovar i adonar-nos dels múltiples beneficis que ha suposat incloure aquesta nova metodologia en el nostre dia a dia, els continguts que es treballen a l’escola a través dels ambients parteixen del Currículum d’Educació Infantil.

Alguns dels objectius que ens proposem amb els ambients són: afavorir l’autonomia dels infants, contribuir a crear un clima tranquil i adient vers l’aprenentatge de l’infant, prendre consciència de l’espai i del temps, aprendre mitjançant el joc i l’experimentació, fomentar els hàbits d’ordre i l’actitud investigadora,  desenvolupar la creativitat, afavorir l’atenció a la diversitat i el respecte el ritme maduratiu i necessitats de cada infant, potenciar el treball en grup i l’aprenentatge cooperatiu…

Com a educadors/es ens plantegem formar a persones que hauran de ser capaces de viure i moure’s en una societat que es troba en constant moviment i canvi. Necessitem formar a infants i donar-los estratègies i instruments per a formar-se, per a ser crítics amb un mateix i amb l’entorn, que puguin desenvolupar l’assertivitat, l’empatia, que siguin capaços de reconèixer com se senten, de saber què els hi agrada, de prendre decisions…

PROJECTE ILEC I CLVA

El Departament d’Ensenyament participa en el Pla Nacional de Lectura establint com a objectiu estratègic la millora de l’èxit escolar de tots els alumnes. I ho fa potenciant la lectura sistemàtica en totes les àrees i matèries del currículum al llarg de tota l’educació bàsica per augmentar la competència comunicativa lingüística i el desenvolupament de l’hàbit lector dels infants i joves, tenint present que la competència lectora és a la base de molts dels aprenentatges i un requisit per participar amb èxit en bona part dels àmbits de la vida adulta.

La nostra escola realitza cada dia 30′ de lectura diaris, de dilluns a divendres.

Més informació: http://xtec.gencat.cat/ca/projectes/lectura/impulslectura/

La nostra escola participa des de fa diversos cursos en el Certamen de Lectura en Veu Alta.

Logotipo del comercio PROJECTE BIOIOGA

El Programa Bioioga, Pedagogia en Moviment®, és un programa viu, atent a les necessitats i
processos individuals, tant d’alumnat, com dels docents i les famílies.
Sobretot és un programa compartit al servei de tota la comunitat educativa.
Quan tots estem implicats en el procés, no importa quant ni com l’espurna de la intel·ligència social i
emocional s’encén per a guiar als infants per un camí de benestar integral.

BIOIOGA EDUCACIÓ EMOCIONAL EN MOVIMENT®️ (cliqueu aquí)

 PROJECTE EMPRENEDORIA

Els cursos de 5è de primària de Cubelles tenen l’oportunitat de participar  amb les seves cooperatives, dins del marc del programa Cultura emprenedora a l’escola (CuEmE), de la Diputació de Barcelona i la Mancomunitat Penedès Garraf. Aquesta activitat fomenta l’esperit emprenedor i les competències bàsiques en el cicle superior d’educació primària.

L’alumnat ha de lliurar a l’OPIC la sol·licitud de permís per a ubicar una parada al Mercat municipal, on vendran els productes que elaboraran al llarg del curs. Se’ls lliura el NIF provisional amb el qual poder operar.

Durant el curs escolar, l’alumnat crea i gestiona una cooperativa escolar amb el recolzament de la comunitat educativa, l’Ajuntament i la Mancomunitat Penedès-Garraf. Aquesta activitat desenvolupa la metodologia del treball per projectes, reforçant valors com la solidaritat, la igualtat d’oportunitats i l’equitat i constitueix una eina d’inclusió social. La cooperativa centra l’activitat empresarial en la persona i no en el capital, es gestiona de manera democràtica i participativa i dóna part dels beneficis a projectes socials. La participació municipal facilita la relació de les escoles amb l’entorn i promou la implicació dels agents locals en la dinàmica quotidiana de les cooperatives.

 PROJECTE TAULETES 1X1

L’alumnat de la comunitat del Cel  (3r, 4t, 5è i 6è) disposa de tauletes a l’aula per a cada infant.

Atenent que estem immersos en una societat digital i tenint en compte que l’Ordre d’avaluació  ENS/164/2016, de 14 de juny, fa que la competència digital s’hagi d’avaluar, la nostra escola aposta fer formar a usuaris crítics i competents en aquesta àrea.

El treball a través de les tauletes no exclou el treball més sistemàtic  a través d’altres suports com quaderns, paper, projectes, activitats més vivencials… La tauleta és una eina més que complementa a altres metodologies emprades a l’aula, i ens permet treballar altres competències que actualment no es treballen a l’escola.

A banda, l’alumnat de la Comunitat del Mar disposa d’un banc de tauletes per poder-lo utilitzar setmanalment.

 PROJECTE INFADIMED

INFADIMED (Infància i Dieta Mediterrània) és un programa (promogut per ICS Institut Català de la Salut), creat i liderat pel sanitari Jordi Fernández. El projecte és dut a terme per infermeres d’atenció primària que promou la dieta mediterrània entre els alumnes d’educació infantil i primària amb l’objectiu de donar eines als nens i nenes, perquè puguin decidir què és més beneficiós per a la seva salut i combatre l’obesitat.

A diferència d’altres programes d’educació nutricional, INFADIMED ha utilitzat un canal transmissor innovador en aquest tipus d’intervenció creant una sèrie de dibuixos animats, amb un personatge central que és l’encarregat d’explicar als nens els beneficis d’un estil de vida saludable, el Capità Vitamines, el nou súper heroi dels infants.

Una infermera del CAP cubelles, serà la responsable de realitzar el taller amb una periodicitat d’un cop cada 5-6 setmanes. Els resultats han estat més que evidents entre els infants.

PROJECTE “FRUITA A  LES ESCOLES”

És una iniciativa de la Unió Europea amb l’acció conjunta dels departaments d’Agricultura, Salut i Ensenyament.

Els objectius són:

  • Oferir fruita gratuïta en els esmorzars i berenars dins del centre escolar.
  • Informar sobre els beneficis de pujar el consum de fruites i verdures, i sobre la seva diversitat, trets, producció, estacionalitat, etc.
  • Proposar el consum de fruites com una alternativa excel·lent al consum d’altres aliments amb menys qualitat nutricional.

Es pretén amb això afavorir la salut dels infants i promoure el consum de fruites, verdures, fruita seca, llegums, aigua i joc actiu.

PROJECTE SUPORT VITAL BÀSIC

Des de fa diversos cursos, aquest projecte forma part del Projecte Educatiu de l’escola.

Gràcies al Consell Català de Ressuscitació (CCR) comptem amb un banc de recursos per formar als nostres infants a cada nivell.

La inclusió del SVB a l’escola pot preparar la ciutadania per atendre l’ACR (aturades càrdiorespiratòries) a través de la formació sistemàtica en SV en els centres educatius pot contribuir a augmentar la supervivència de les aturades cardíaques de la nostra comunitat.

 

PROJECTES MUSICALS

Projecte Cantània-L’Auditori

Treball musical de veu i moviments escènics dins d’una Òpera de petit format i interpretat a l’AUDITORI de Barcelona junt amb altres escoles, uns 800 alumnes, orquestra i solistes.

 

Projecte El Musical participatiu 

Interpretació d’un Musical en una sala de renom de Barcelona junt amb altres escoles.

Es treballa el llenguatge musical a través de la veu i la coreografia.

 

Projecte SardaCUBELLES

Els/les alumnes aprenen dues danses populars: el Galop i la Sardana.

S’interactua amb altres escoles sobre el projecte i sobre el mes d’abril es realitza una ballada per part de totes les escoles del municipi en una plaça cèntrica de Cubelles.

 

Projecte CD de la Marató

Enregistrament, en estudi, d’un recull de cançons populars per part de tots els/les alumnes, per tal  de recollir beneficis per a l’acte benèfic de La Marató de TV3.

S’edita un CD de venda entre les famílies de l’escola per a recaptar fons.

 

COEDUCACIÓ

La coeducació és l’acció educativa fonamentada en el reconeixement de les potencialitats i individualitats de tot l’alumnat, independentment del seu sexe potenciant així la igualtat real d’oportunitats.

La igualtat de gènere fa referència a la necessitat de corregir les discriminacions i valorar les diferències enriquidores dels dos sexes.

La coeducació proporciona tant a l’alumnat, com al professorat i a tota la comunitat educativa, estratègies que poden modificar les relacions de poder, d’abús i de limitacions estereotipades per a cada gènere, esdevenint veritables agents de transformació.