LA MÚSICA, EL CERVELL I ELS INFANTS

En el darrer cecle s’han fet diversos estudis per veure quin efecte produïa la música en el cervell dels essers humans i els resultats que s’han pogut observar son realment sorprenents ja que es poden veure canvis evidents en el cervell de les persones durant el procès d’escolta de música; a més d’existir una diferència en el cervell d’aquellas persones que son músics professionals i aquelles altres que no ho són.

Estem parlant doncs d’unes repercusions evidents i que a traves de l’educació musical els infants poden sortir beneficiosos d’aquesta pràctica.

Per començar hem de tenir en compte que el nostre cervell està dividit en dos hemisferis; el dret i l’esquerra. I en aquest cas l’activitat musical s’ha vist clarament focalitzada en l’hemisferi no dominant del cervell a diferència del llenguatge, que es troba a la part on el fem servir més. Però a mesura que s’intensifica el treball musical entre en joc el raonament lingüístic i lògic matemàtic cosa que implica l’hemisferi dominant durant el procès de creació.

És a dir, sempre tenim un hemisferi del nostre cervell que predomina per sobre de l’altre. Fent música ajudem a crear connexions que fan que els dos hemisfèris del nostre cervell funcionint a la vegada. Sense música és molt poc freqüent que es produeixi aquest tips d’activitat cerebral.

Si miren la següent image podrem veure com estan distribuides les capacitas dins el nostre cervell i podrem observar que cada hemisferi te unes habilitats concretes;

Vista la image hem de puntualizar però que la música es troba implicita i explicita en els dos hemisferios si ens ho parem a pensar bé. Ja que la música es troba també en tot allò que escoltem i emetem amb la nostra pròpia veu, allò que recordem i que cantem per nosaltres mateixos, ritmes, sensacions i emocions que ens provoca.

Llavors, Cóm i en que pot ajudar la música al meu infant?

En l’etapa infantil, de 3 a 5 ens trobem en l’etapa en qué s’accelera l’aprenentatge i tots els estimuls que reben, ajuden al desenvolupament tant físic, cognitiu, motos, social i afectiu. En aquesta etapa comença la utilizació de símbolos a través del llenguatge, de la imitació i la dramatizació. En aquesta etapa la lletra de les cançons és una mica més completa, fet que ajuda també a resituar el seu llenguatge corporal i aspectes lógico matemátics.

Dit tot això…Fem música doncs?