SETMANA DE LA LLENGUA MATERNA

El 21 de febrer es va celebrar el DIA INTERNACIONAL DE LA LLENGUA MATERNA és per això que des dels diferents cicle durant la setmana s’han organitzat activitats per visibilitzar la diversitat de llengües d’orígen i la interculturalitat que tenim a l’aula.

A continuació us fem un breu recull de les activitats i propostes que s’han fet a les aules.

AULA  ACOLLIDA

• Som d’aquí i som d’allà:  Cada nen i nena en un mapa del món va ubicar el seu país, ciutat i llengua. Seguidament van cercar per internet imatges i característiques del país o ciutat.

IMATGES

INFANTIL:

I4

• Els infants van poder gaudir del conte “L’ovelleta que va venir a sopar”; un conte deliciós ple de valors com l’amistat, la generositat i l’acceptació de les diferències. Va ser explicat per una narradora de contes.     IMATGE 1   IMATGE 2

I5

-Els nens i nenes d’I5 ens vam reunir a l’aula de les motos i vam parlar de les llengües que parlem a casa i després vam visualitzar el conte “La Girafa Fari perd les taques”: és la historia d’una girafa que vol veure món i pel camí va fen amics que l’ajuden quant te algun problema. Per exemple, perdre les taques. Està il·lustrat amb tècniques de collage. El conte, guanyador de la edició 2018 dels Jocs Florals Escolars en la categoria audiovisual, ha estat il·lustrat per els mateixos nens i nenes de 3r de la classe de les girafes de la Escola Isaac Peral de Terrassa. Nens i nenes que a mes han fet la interpretació musical de la banda sonora del conte

Posteriorment vam parlar de les llengües que utilitzen els diferents personatges del conte.

Aquí el podeu veure:    https://youtu.be/L0fJB-eehEk

I clicant aquí podeu veure l’activitat.

PRIMER CICLE:

1R

• Escrivim paraules boniques i de salutació en àrab: Gràcies  a la col·laboració del pare de la Mariam vam poder fer un tastet de com és l’escriptura en àrab, una de les llengües més antigues del món. En grups de 3 vam practicar d’escriure aquestes paraules.
  • El meu nom en àrab i amazic: A la classe dels i les Alpinistes, gràcies a la mare de la Firdaws ens va escriure en un full el nom de cadascú en àrab i amazic; cliqueu si voleu saber-ne més. Després cada nena i nen va calcar el propi nom escrit en àrab i amazic. Cliqueu si voleu saber-ne més:      Amazic
  • Coneguem costums i tradicions: – La mare de la Doae i l’Yliass van explicar-nos com és la seva feta més important EL RAMADÀ així com els plats tradicionals. També vam tenir la oportunitat de practicar alguna paraula en àrab.    El pare de la Marly ens va explicar els costums i tradicions del seu país Guinea Conakry.

2N

• Les paraules boniques en un cor: Els nens i nenes de segon vam escriure paraules boniques en un full en forma de cor.

Imatges de les activitats 1r i 2n

SEGON CICLE

3r

• Unes converses especials: Les nenes i nens de 3r van dedicar durant les seves converses en gran grup a l’aula a parlar sobre què és la llengua materna, quines llengües parlen a casa i també de la diversitat cultural que hi ha a la classe.

4t

TERCER CICLE

• El nostre lema en les diferents llengües: Cada nena i cada nen ha traduït en la seva llengua materna el lema que tenen com a grup i la paraula Benvinguts.  IMATGE 1        IMATGE 2

• El nostre lema en les diferents llengües: Cada nena i cada nen ha traduït en la seva llengua materna el lema de classe, però com que ens hem adonat que compartíem moltes de les nostres llengües maternes, hem decidit que volíem buscar altres idiomes molt diferents del nostre i hem fet aquestes propostes que veieu a les fotos.

• “La llengua és l’instrument més poderós per a la preservació i el desenvolupament del patrimoni cultural, tangible i intangible, que tenim. Per aquest motiu és tan important reconèixer el valor de la diversitat lingüística i cultural i la promoció del plurilingüisme a les aules”

Día Internacional de la Lengua Materna 2022 UNESCO | Pongamos que Hablo de Madrid