DENIP 2023: “Aprenents de girafes”

Avui 30 de gener a l’escola hem celebrat  el dia Escolar de la No-violència i la Pau (DENIP).

L’objectiu del Dia Internacional de la Pau i la No Violència és l’educació en i per a la tolerància, la solidaritat, la concòrdia, el respecte als Drets Humans, la no-violència i la pau.

Ha estat una jornada per fomentar el pensament crític i prendre consciència que cal que, entre tots i totes, construïm una societat més justa, tolerant i solidària.
És per això que des d’I3 fins a 6è hem dut a terme diferents activitats al voltant de la Pau i la Comunicació no Violenta:

• Hem decorat amb els nostres pensaments i desitjos les fulles, el tronc i les arrels de “L’ARBRE DE LA PAU” que recull en el seu tronc el meravellós poema de la Joana Raspall “Si jo fos..”

Cada classe ha  iniciat el dia presentant la importància del dia d’avui i fent  CERCLES RESTAURATIUS  per presentar el llenguatge “girafa”, símbol de la Comunicació No Violenta.

• Hem llegitr poemes, cantat cançons per la Pau…i  hem fet un munt d’activitats especials per a aquest dia.

Però, què és això de la Comunicació No Violenta (CNV)?

El foment de la Comunicació No Violenta és un dels elements claus del nostre pilar pedagògic que gira al voltant dels valors i les emocions. Afrontar i treballar els conflictes de forma restaurativa per mitjà de la CNV, canviar la la forma en què ens comuniquem i aprendre les eines per a la CNV és un procés llarg, però que cal que fem plegats si volem construir aquesta societat més justa, equitativa i tol•lerant.

La CNV és un model desenvolupat per Marshall Rosenberg, psicòleg, educador i mediador. Ell simbolitza la CNV amb una GIRAFA , un dels animals terrestres amb el cor més gran, enfatitzant la idea que la CNV és la comunicació des del cor i l’empatia.

Comunicar-nos amb “llenguatge girafa” pot ajudar a prevenir i a resoldre conflictes a l’aula, però també ens pot donar eines per l’educació per la pau i la justícia social. El diàleg, l’escolta activa, l’empatia, la responsabilitat i el respecte han d’impregnar el nostre dia a dia quan ens comuniquem.

És per això que us diem, que, de moment,  som “Aprenents de girafa”!

I vosaltres, parleu “girafa”?? 😉