Matemàtiques pel segle XXI

Quina és l’última vegada que heu vist alguna persona en un comerç, una seu bancaria, un restaurant o dins les pròpies llars fer les operacions aritmètiques amb paper i llapis?

• Quan ha estat la última vegada que heu hagut de realitzar una divisió o una multiplicació entre dues xifres més grans que cinc o sis dígits?
  • Com és possible, que després de molts cursos fent operacions, els alumnes no tinguin clar perquè serveixen i en quin context s’han d’utilitzar unes o altres?
  • Per què els alumnes  espanyols estan situats en les últimes posicions dels països europeus dins les proves Pisa?
  • Per què les matemàtiques és una de les àrees que crea més angoixes?

Aquestes son algunes de les preguntes que des de Col·legis Nous ens hem plantejat i ens han impulsat per renovar-nos  i  dur un canvi radical a l’escola dins l’àrea matemàtica.

Recolzats per un marc teòric de grans pedagogs de la història, com Piaget, Vigotsky,Brunner,  Baroody o Kamii, que ja fa molt de temps que reclamen un canvi de concepció de l’escola tradicional, de doctors especialitzats  amb neurociència aplicada a l’educació com Amanda Céspedes, de professors actuals com Fernàndez Bravo, Tony Martin entre d’altres, que actualment treballen les matemàtiques de manera que el raonament i el pensament matemàtic passen per davant  de la mecànica operacional. L’escola avança amb pes ferm per aconseguir que les matemàtiques siguin una eina d’utilitat pels nostres alumnes i no una eina de tortura.

Ens adherim al moviment Oaoa (Otros algoritmos para les opraciones aritmeticas), on respectant les fases de l’aprenentatge i el ritme de cada alumne potenciarem les estratègies de càlcul mental, mitjançant tot tipus de material manipulatiu i de les calculadores.

Entenem que el nostre objectiu es aconseguir l’autonomia moral i intel·lectual dels nostres alumnes, i sobretot que siguin feliços dins del seu desenvolupament acadèmic. Per tant creiem essencial respectar la manera d’aprendre i pensar dels nostres nens i nenes, adaptant-nos a través de metodologies constructivistes a aquesta realitat.

Aquesta revisió del model d’ensenyança matemàtica es necessària i imprescindible a nivell estatal, on el desencís i el fracàs escolar està molt per sobre del desitjat.

Nosaltres i altres escoles del país ja hem fet el pas.  Ara cal que pares i mares, tiets i tietes, avis i àvies i la societat en general reclami pels seus fills i filles un canvi real del model educatiu que prepari pel segle XXI  i sobretot que permeti als infants ser feliços a l’hora que aprenen.