Del Paddington a les monedes (4t)

L’alumnat de 4t de primària hem treballat durant el primer trimestre les monedes i, gràcies a aquest tema, moltes coses més. Tot va començar un matí durant la lectura en veu alta del llibre “Un os anomenat Paddington“. A la història apareixien unes monedes anomenades lliures que no coneixíem.

Després d’una conversa molt interessant diversos alumnes van portar monedes i vam decidir observar-les i estudiar-les. D’aquesta manera vam començar el nostre primer “Investiguem” de 4t.

Per poder treballar aquest tema primer de tot vam establir entre tots i totes un pla d’acció. Així doncs, vam veure que el primer que havíem de fer era analitzar les diferents monedes i veure quines característiques comunes compartien. Ràpidament, vam veure que les monedes que arribaven a classe eren de diferents països, valors, mides, materials i fins i tot èpoques diferents. Amb tota aquesta informació vam poder elaborar un mapa mental, un tipus d’esquema molt útil a l’hora de recollir informació.

Després la feina de cada alumne va ser buscar diferents dades sobre una moneda en concret. Per fer-ho van haver d’investigar quin era el país d’origen d’algunes de les monedes. Gràcies al mapa del món de classe vam poder veure clarament on eren els països d’origen i intentar entendre la distribució d’aquests en el món. D’aquesta manera vam poder estudiar els continents i països. També vam creure necessari parar a pensar sobre com ens situem en el món reflexionant sobre diferents conceptes com barri, ciutat, comunitat autònoma, país i continent.

Un altre fet que vam poder observar era que de totes les monedes recollides n’hi havia de molt semblants: Els euros. L’Esther ens va portar un recull de monedes d’euro de tots els països i vam poder entendre la geografia europea amb més claredat. Finalment, amb tota aquesta informació vam decidir que seria interessant crear una col·lecció de cromos. Amb aquesta tasca podíem treballar des de dos vessants diferents. Una d’expressió escrita per fer la descripció de la moneda i una altra de visual i plàstica fent un disseny i votant el que més ens va agradar.

Per acabar l’alumnat de 4t va fer una valoració individual sobre les activitats i cadascú ens va explicar què havia après durant aquest investiguem.

Per veure algunes imatges, cliqueu AQUÍ.