Sigues tu, eines i actius per a la salut

Enguany, l’escola Josep Barceló i Matas, acull a famílies i professionals del mon de l’educació per a portar a terme el Projecte, “Sigues Tu, eines i actius per a la Salut”, patrocinat per la Diputació de Girona, l’argument central és el següent: “Les habilitats per a la vida també es poden entrenar a casa”.

El programa de Dipsalut «Sigues tu» entrena les habilitats emocionals i socials d’infants i adolescents per tal de promoure hàbits de vida saludables. Està demostrat que treballar aquestes habilitats ajuda a prendre bones decisions en matèria de salut i a afrontar de manera positiva els desafiaments de la vida quotidiana.
El «Sigues tu» es desenvolupa en escoles i instituts, però és vital que les famílies també treballin en la mateixa línia a casa. Així, a petició dels centres de primària que l’implementen, s’organitzen trobades amb mares i pares per intercanviar idees i experiències. En aquestes sessions també es proposen maneres d’entrenar les habilitats per a la vida en família.

Està demostrat que no n’hi ha prou amb saber de matemàtiques, llengua, història o anglès per estar preparat per al món laboral ni per a la vida. Aquests sabers tampoc no són determinants a l’hora de prendre bones decisions sobre salut.

El que sí que és un factor clau són les habilitats per a la vida, és a dir, aquelles destreses de l’àmbit social, emocional i ètic que complementen i optimitzen els coneixements. Es tracta de capacitats com l’autoestima, l’habilitat de gestionar adequadament les emocions, el sentit crític, l’empatia, la creativitat o la capacitat de negociació. Aquestes habilitats poden treballar-se i desenvolupar-se; això és el que es fa amb programes com «Sigues tu, eines i actius per a la salut», de Dipsalut.
L’Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona impulsa aquest treball a les escoles i els instituts de la demarcació, i procura que es continuï a casa amb espais de debat i trobades amb les famílies.