Història

L’Escola Jaume Balmes es va fundar l’any 1975, el dia 13 de gener, com a resultat de fusionar en un únic centre les diferents escoles unitàries que existien als diferents nuclis de la població, antigues colònies tèxtils. És per aquest motiu que el seu nom primer fou Escoles Públiques Jaume Balmes.

Actualment és un centre públic depenent del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Els alumnes escolaritzats són del municipi de Castellbell i el Vilar i del municipi de Marganell (que no té escola pròpia). És l’única escola que hi ha al poble.

L’escola ofereix ensenyaments d’Educació Infantil i Primària. Hi ha dos centres adscrits: la Llar d’Infants Municipal “Els Colors” i la Secció d’Institut “Bages Sud”. Amb ambdós centres educatius existeix una coordinació pedagògica per garantir una bona continuïtat de tota  l’escolarització.

Castellbell i el Vilar té una població repartida en sis barris: La Bauma, El Borràs, El Burés, Sant Cristòfol, el Vilar i la Riereta. També hi ha urbanitzacions situades a prop de la Bauma i Sant Cristòfol que han esdevingut de primera residència. Per aquest motiu la població és molt dispersa i allunyada del nucli urbà i el centre disposa de transport escolar gratuït, subvencionat per l’Ajuntament i el Consell Comarcal del Bages. Això comporta una població escolar molt heterogènia.

Gairebé tots els equipaments es troben al barri del Borràs: Ajuntament, CAP, Correus, poliesportiu, camp de futbol, piscina, teatre, llar d’avis, llar d’infants, Secció d’Institut, Escola, entre d’altres institucions.