Més activitats de l’Aula d’Acollida

Dramatitzacions

En algunes de les sessions de l’Aula d’Acollida les hem destinat a realitzar dramatitzacions amb l’objectiu de treballar la competència comunicativa bàsica que és l’expressió oral. Amb aquestes sessions es pretén que l’alumne sigui capaç d’aprendre vocabulari i es pugui comunicar amb la llengua catalana en situacions quotidianes de l’entorn proper, com per exemple: anar a una botiga o un supermercat, a una fruiteria, anar al metge…
Amb aquestes sessions hem desenvolupat diferents habilitats com són:

• Habilitat de planificació: quin missatge volem donar, triar la informació que expressarem i saber-la ordenar.
  • Memorització i interiorització: saber memoritzar frases senzilles en català i interioritzar-les per poder aplicar-les en un futur en situacions de la vida quotidiana.

Joc “La casa”

Amb aquest jocs hem après vocabulari relacionat amb la casa, les parts d’una casa, el nom dels diferents espais i els diferents objectes que hi podem trobar en aquests. Posteriorment hem treballat l’expressió escrita d’aquests fent un dibuix de la casa i escrivint el nom d’aquests.

Joc de la oca amb diferents lletres de l’abecedari

L’ús d’aquest material a l’aula d’acollida ens serveix per treballar la consciència fonològica, en aquest cas, és útil per:

• La identificació: Conèixer si l’alumne és capaç de reconèixer un so concret en una paraula.
  • L’associació so-grafia: Associar fonemes de l’alfabet en català amb la lletra que correspon per així posteriorment facilitar el procés lectoescriptor dels alumnes Mitjançant aquest joc l’alumne aprèn nou vocabulari i a més també és útil perquè els alumnes sapiguen que hi ha lletres que es poden articular de formes diferents.

Joc “El dau juganer”

Mitjançant aquest joc hem après a fer un bon ús del UN/UNA, UNS/UNES, MOLTS/MOLTES. Els alumnes havien de tirar el dau i en funció de la imatge que sortia havien de fer les correctes concordances.

Contes SPC

Per tal d’afavorir la comprensió i expressió oral dels alumnes també fem ús dels contes SPC. Els Contes SPC treballen els Sistemes Augmentatius i Alternatius de la Comunicació (SAAC). Són contes d’una estructura de frase senzilla on els alumnes els poden escoltar auditivament i fer-ne una bona comprensió, ja que compten amb diferents pictogrames que faciliten l’expressió i l’estructura correcta de la frase i ajuden als alumnes a explicar que passa al conte. A més, després realitzem les activitats de comprensió i/o interiorització del lèxic treballat.

Explicació de contes

El Joao i la Natàlia ens han preparat un conte i l’han explicat a alguns alumnes de l’Aula d’Acollida. Han llegit un conte partint del seu interès, han preparat un mural molt xulo que hem penjat a la classe, se l’han après i ens l’han explicat a la resta. En aquestes sessions es pretén fer protagonistes als alumnes dels seu procés d’aprenentatge.

El Daniel i el Brayan ens han preparat un conte del Caga tió de Nadal i han anat a explicar-lo als alumnes de 2n de Primària.

Joc “El parxís ortogràfic”

Aquest joc segueix les mateixes normes del tradicional joc del parxís, però en cada casella apareix un nom el qual li falta una lletra o un dibuix. En cada tauler, es treballa de forma concreta una norma d’ortografia, com poden ser, l’ús de la B/V, la R/RR, l’ús correcte de les vocals, l’accentuació… Cada tauler té un nivell de dificultat diferent.

A més de conèixer nou lèxic, els alumnes han de saber explicar a la resta què és aquella paraula que ha sortit i com s’escriu correctament. De manera cooperativa ampliem el nostre repertori lèxic, al mateix temps que es fomenta l’expressió oral i escrita.