Dinàmica “Austin i la papallona” a 4t

Hola famílies,

Aquesta setmana, a l’àrea de Valors, els i les alumnes de 4t hem treballat una dinàmica anomenada “Austin i la papallona”. Aquesta és una història real d’un nen dels EEUU i que nosaltres vam contar als nens:

“A l’escola de l’Austin van posar en marxa un projecte científic per recaptar sous per a la conservació dels hàbitats de les papallones. Austin tenia com a objectiu fer una il·lustració científica precisa en color per poder identificar un tipus concret de papallona: la papallona tigre. Però, sent un nen de primer de primària, sense una habilitat artística especial, amb una motricitat fina en desenvolupament i sense gaire coneixement d’il·lustració científica, fer-ho bé era tot un repte.

Després de fer el dibuix, Austin i un grup de companys van analitzar el dibuix al costat de la fotografia de la papallona. En aquest grup, Austin i els seus companys els van animar a pensar com científics -per observar acuradament i registrar les seves observacions- i no només per crear un dibuix.

Es va demanar als companys de l’Austin que li donessin consells sobre com podria canviar el seu dibuix per fer-lo més semblant a la foto. La crítica es va dividir en dues fases: primer, els estudiants es van centrar en la forma de l’ala; quan la forma era correcta, es van traslladar al patró de les ales. La classe havia creat rúbriques per avaluar la qualitat que els agradaria en aquestes dues parts.

Es va demanar als estudiants que fessin la crítica de forma útil, específica i amable en els seus comentaris. Els altres nens de primer grau van observar acuradament la foto i van suggerir a l’Austin que fes algunes modificacions. Austin estava content de les valoracions i, tot seguit, va fer el segon esborrany. Una vegada acabat, van tornar a repetir el procés dels consells i suggeriments per millorar el dibuix de la papallona fins que va arribar a fer-hi sis esborranys.”

Al llarg de l’activitat a l’aula, nosaltres vam realitzar el mateix procés que l’Austin i els seus companys: per començar, vam mostrar als nens i les nenes el primer dibuix que havia realitzat l’Austin i, entre tota la classe, vam intentar donar consells de com podíem millorar el dibuix; fetes les suggerències i les aportacions, els hi vam mostrar com havia quedat el segon esborrany i vam tornar a repetir el procés fins que, finalment, vam arribar al producte final que havia dut a terme l’infant.

Al final de l’activitat, l’alumnat de 4t havia arribat a les mateixes conclusions que els companys de l’Austin. El procés reflexa la transformació d’un dibuix d’un nen petit en tota una descripció científica d’una papallona. Aquest és un exemple de treball en equip, però també de la importància d’una avaluació formativa per aprendre.

Amb aquesta activitat hem après que ens podem donar consells els uns als altres per millorar  i que és bo escoltar aquests consells, sempre donats des del respecte. A banda d’això, també hem après que mai ens hem de donar per vençuts i que, amb esforç i constància, ho podem aconseguir. La papallona d’Austin és una metàfora de l’avaluació formativa i la necessitat del feedback entre iguals per aprendre.

Si voleu veure l’àlbum de les fotos que vam realitzar a la classe cliqueu aquí. A banda d’això, a sota, podeu veure l’evolució dels diferents esborranys del dibuix final del nen Austin.