PROCÉS DE LECTOESCRIPTURA

Cada nen i nena té el seu ritme d’aprenentatge, a P4 podem trobar nens/es que ja llegeixen i escriuen, d’altres que es troben en la fase de reconeixement d’algunes lletres, que comencen a mostrar interès per tots els rètols que hi ha pel carrer, que identifiquen la M de “mama” o la P de “Pol”… N’hi ha que ja comencen a preguntar com s’escriu una paraula en concret, que en escoltar-la, en reconeixen les vocals o algunes síl·labes concretes i les saben escriure tal i com sonen, … 

Resultat d'imatges de rètols carrer parkingResultat d'imatges de rètols botigues 
 

Hi ha diferents etapes en aquest procés i a l’aula procurem respectar els diferents ritmes. 

Com ho fem?

Donant tot el material que està al nostre abast i proposant diverses activitats, totes pensades per tal que puguin seguir avançant, sempre tenint en compte el moment en que es troben dins aquest procés. No demanem res que pensem que no siguin capaços de fer o entendre.

Des dels contes, les lletres imantades amb pissarres magnètiques, els múltiples jocs i activitats que fem des de primera hora del matí (ja només arribar passen llista “llegint” o identificant el seu nom i el dels seus companys/es), l’escriptura de rètols per als objectes de la classe que els són més coneguts (cuineta, capsa d’animals, construccions, etc.), els jocs a la pissarra com “disfressar” lletres o paraules, esbrinar quina lletra li falta a una paraula que hi ha escrita, identificar-ne els sons, començar a escriure la data de manera col·lectiva i traslladar-la al paper…


També cantem cançons relacionades amb les lletres, relacionem paraules amb imatges, fem hipòtesis del que es demana en un full de treball que té un títol i després procurem desxifrar-ne el que diu, realitzem activitats diverses a la pissarra digital, etc. I sobretot, fomentem que puguin parlar molt, perquè l’expressió oral és la base de l’expressió escrita. Moltes de les activitats que realitzem són cooperatives, s’ajuden els uns als altres i mica van fent passos endavant.

En definitiva, aprofitem tots els petits moments, sovint en forma de joc, que ens ofereix el dia a dia.

Un dels materials que, en general, els agrada molt és el que anomenem “la sorreta”. Que els serveix per millorar el traç i per gaudir “escrivint” o dibuixant.

 



Aquí us deixem un enllaç sobre com fomentar l’hàbit lector a casa. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>