La reproducció humana 2n trimestre 6è A

Aquest segon trimestre se’ls va plantejar al grup classe de 6è A que l’elecció del projecte havia de ser d’un dels blocs temàtics de medi natural, tenint en compte que el 1r trimestre havíem treballat els ODS. La majoria dels alumnes van escollir el bloc de “ Persones i salut”, concretament la reproducció humana, ja que a 5è van treballar la resta d’aparells del cos humà exceptuant l’aparell reproductor.

Vam fer una primera rotllana per fer un “Brainstorming” de preguntes que els suscitava aquest tema. En van sortir de molt variades, moltes enfocades al sexe com a acte sexual en sí fent servir un vocabulari un xic groller i poc adient per anomenar les diferents parts del cos de l’home i la dona. Així doncs, vam iniciar el projecte a partir d’unes làmines de l’aparell reproductor masculí i femení per dins i per fora per donar el nom que toca a cada cosa.

Seguidament, se’ls va facilitar un dossier introductori amb informació i preguntes de comprensió lectora elaborat per la mestra com a punt de partida.

Desenvolupament del projecte

La temporalització de l’inici del projecte va coincidir amb un augment de casos de Covid a l’aula i el confinament de molts dels alumnes inclosa la tutora. Així doncs, el dossier va ser una bona eina perquè es pogués treballar en paral·lel els i les alumnes confinats/des amb els i les que feien classe presencial. Aquest és l’índex de continguts treballats en el dossier.

D’aquest dossier se’n va fer una kahoot de respostes múltiples i una prova individual escrita per avaluar els coneixements adquirits dels diferents continguts i potenciar l’esforç i l’hàbit d’estudi a casa.

Posteriorment, i ja amb uns bons coneixements previs per part de la gran majoria de l’alumnat, van sorgir preguntes motor molt interessants per investigar.

  • Què son les relacions sexuals i els anticonceptius?
  • Com es formen els bessons?
  • Com canvien els nois?
  • Com canvien les noies?
  • Què son les malalties de transmissió sexual?
  • Per què ens ve la regla a les noies?
  • Qui té cura del nostre aparell reproductor?
  • Quan no es poden tenir fills/es de manera natural què es pot fer?

Els agrupaments per fer la investigació van ser de parelles o trios.

El producte final per presentar la recerca va ser un tríptic elaborat amb un document compartit a través del  drive entre els i les alumnes i la tutora.

Per elaborar aquest tríptic totes les parelles o trios disposaven d’informació en paper que contextualitzava  la pregunta d’investigació així com també  les parts que ha de contenir qualsevol tríptic informatiu.

En el treball per projectes l’avaluació del progrés de l’alumnat és continuada i activa. És per això que en tot moment se’ls ha fet partícips d’aquesta avaluació; autoavaluant-se ells/es mateixos/es i compartint el seu punt de vista amb l’avaluació de la mestra.

En finalitzar els tríptics s’han exposat oralment a la resta dels alumnes de la classe i s’ha valorat el grau d’assoliment d’acord amb els criteris d’avaluació de la rúbrica adjuntada.

Posteriorment, per tal d’ajudar als i les alumnes a imaginar processos tan complexes com: la fecundació, l’embaràs o el part els vam mostrar un seguit de vídeos en els quals van fer una visualització i escolta ben atenta, tot prenent apunts, de les idees més rellevants que se’ls explicaven. Aquesta tasca va anar acompanyada d’unes vinyetes seqüenciades que il·lustraven aquests processos.

Per últim, vam familiaritzar-nos amb el programa  de disseny per personalitzar la portada del projecte que teniu entre mans.

La cloenda d’aquest projecte es fa finalitzar amb la conferència de la ginecòloga Anna Castillo (mare d’en Guinot Masllorenç de 6è B) titulada “Esteu a punt per canviar de pantalla? ” en la qual va tractar temes d’especial interès per l’alumnat com son: els canvis emocionals i físics en l’adolescència, els perills de la pornografia, la masturbació, l’autoestima, l’acceptació del propi cos, etc.

Moltes gràcies Anna per la teva col·laboració!

FOTOS

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>