BASES DE L’EDUCACIÓ EMOCIONAL EN TEMPS DE COVID-19

Aquest curs escolar tant atípic l’escola es basa principalment en aspectes vinculats amb l’educació emocional per poder fer front els diferents aprenentatges.

Primer de tot destaquem:

1. fem educació emocional, conscient o inconscientment, cada un dels minuts que estem treballant com a professionals del camp educatiu. Aquesta educació emocional sol anar molt destinada als l’infants a qui acompanyem.

Però també fa referència a:

• Les relacions que establim amb les seves famílies,
  • El tipus de lideratge que dur a terme l’equip directiu del centre,
  • Les relacions que cocreem amb els companys de claustre i professionals externs amb els quals treballem.
  1. Cal recordar que treballar aspectes vinculats amb l’educació emocional és un dels nostres deures i que queda reflectit en diferents documents desplegats en cada una de les etapes educatives obligatòries. Tot seguit adjuntem alguns enllaços de documents que ens orienten:

A EDUCACIÓ INFANTIL:

Currículum d’infantil de 2n cicle.

currículum i orientacions educació infantil segon cicle

Apartats:

• A anar creixent en autonomia i autoestima. Pàg. 40
  • A créixer en els afectes i en les relacions. Pàg. 44
  • A ser creatius. Pàg. 45

A EDUCACIÓ PRIMÀRIA: el desplegament de les competències bàsiques:

• En l’àmbit d’educació en valors:

• En l’àmbit d’aprendre a aprendre:

1. Fer educació emocional no vol dir envair la intimitat de les famílies i els alumnes. Si el que volem és acompanyar alumnes a esdevenir persones competents no podem obviar la part emocional.

El COVID encara ha posat més de manifest que una persona competent és aquella que és capaç de:

• Entendre què li passa,
  • Disposar estratègies per gestionar el propi malestar,
  • Saber com afrontar moments de crisi i/o incertesa,
  • Conèixer quins són els seus punts forts i en quins té un marge de millora,
  • Saber què és un procés de dol i algunes de les seves característiques,
  • Ser conscient de la seva part de responsabilitat en el que passa al seu voltant,
  • Ser coherent entre el que sent, pensa,
  • Etc.
  1. L’educació emocional coherent i duta a la pràctica de manera conscient parteix d’un procés de reflexió, requereix planificació i s’adapta a un context. Respon a una mirada de centre i, per arribar-hi, convé destinar-hi voluntat, temps, recursos, esforç i ganes.
  2. Hi ha 5 conceptes claus que s’adiuen a l’educació emocional pels primers dies de curs:

– REFLEXIÓ: què volem aconseguir i per què ho fem? Quins objectius ens plantegem? Com ens ho volem/podem plantejar?

– ACOLLIDA: com acollim els infants? Quina benvinguda ens plantegem?

– ACOMPANYAMENT: com ens plantegem acompanyar aquests infants? Ens convenç el que hem estat fent fins ara? Què podem incorporar? Des d’on fem aquest acompanyament? Des de la flexibilitat, el respecte i l’escolta o des l’activitat planificada i estandarditzada?

– COHESIÓ DE GRUP: com treballarem per aconseguir cohesionar el grup? Quines activitats i dinàmiques portem a la pràctica? Es treballa només els primers dies o es van fent propostes al llarg del curs?

– CONTINUÏTAT: com donar continuïtat al treball iniciat? Què podem millorar o incorporar?