L’Escola Pública Joan Maragall es manifesta i defineix com: Escola Pública, Pluralista i laica, Activa, Participativa.
Com a escola pública té les mateixes característiques i es regula pels mateixos criteris que els altres Centres Públics. En aquest sentit, s’intenta posar a l’alumne davant d’un marc d’escola gratuïta, igualitària, coeducativa, lliure i coherent amb una societat democràtica.
En tant que escolapluralista, accepta diferents ideologies polítiques i religioses. Rebutja les formes que no són democràtiques. No exclou ningú per ideologia, ni alumnes, ni mestres, ni pares. Defensa la igualtat i la llibertat. Amb això es vol aconseguir la integració escolar i social de tot l’alumnat, amb independència de la seva llengua, cultura i condició social i origen.
Per tant la nostra pràctica pedagògica es formularà en el principi d’inclusió social, fomentant els valors de la convivència i possibilitant un sistema integrador de la nostra diversitat, presidit per actituds de respecte, solidaritat i d’igualtat.
En tant que escola activa, té en compte els interessos del nen per tal de motivar-lo, fonamentant-se en la metodologia activa i participativa, potenciant la iniciativa del docent per tal de resoldre els problemes que li plantegen. L’alumne, és el protagonista del seu propi aprenentatge, potencien la creativitat i les seves iniciatives mitjançant l’observació la investigació i l’anàlisi.
Com a escola participativa, es canalitza la participació activa d’alumnes, pares i mestres a través dels òrgans col·legiats de govern. L’escola facilita les activitats extraescolars, organitzades per l’A.M.P.A.
Entenem com educar, adreçar-nos a la totalitat de l’individu, això és, basar-nos en la formació integral de la persona: la seva formació moral i humana (personalitat), per un cantó i per l’altre la seva formació intel·lectual lligada directament amb els aprenentatges.
Els valors educatius que intentem que tinguin un caràcter essencial són:
-
Sociabilitat i convivència: en aquest sentit l’escola ha de potenciar l’afectivitat, el respecta a l’altre, les pautes de grup, la mútua solidaritat, la importància del col·lectiu.
-
Responsabilitat: no només en el compliment dels deures personals referents als treballs de coneixements, sinó també en el compliment de càrrecs o funcions que li corresponguin dins de l’organització de l’aula.
-
Hàbits: aquests, no són només una llista de normatives iguals per a tothom, sinó que són un ajut al propi desenvolupament de la personalitat de l’alumne. Fonamentalment es tindrà cura en els hàbits d’ordre i de neteja, en les dues vessants: individual i col·lectiv
Respecta la normalització lingüística, es pretén la igualtat plena entre les dues llengües oficials a Catalunya respectant el projecte de catalanització de l’Escola.
Basem l’eficàcia de la tasca docent en la coordinació del treball del professorat i en la responsabilitat pròpia de cadamestre.
Per últim, el Col·legi públic Joan Maragall vol remarcar com a principi fonamental que: “Els pares són els primers i principals educadors dels seus fills. L’escola és un òrgan subsidiari, suplent i complementari de l’educació.