Història

TRAJECTÃ’RIA

L’escola El Sagrer neix el curs 1983-84 al barri de la Sagrera de Barcelona, en el districte de Sant Andreu,  després de quinze anys de funcionament com a Cooperativa Escolar Icària fruit d’una reivindicació veïnal i lligada a la Coordinació Escolar de Rosa Sensat. S’incorpora al col·lectiu CEPEPC  (Col·lectiu d’Escoles per l’Escola Pública Catalana) amb un compromís de servei públic i amb un afany de renovació pedagògica tant per part dels mestres com per part de les famílies.

L’any 1983 l’escola Icària passa a la xarxa pública amb el nom d’El Sagrer. Inaugura una escola nova, hi incorpora una altra línia i dobla el nombre de mestres i d’alumnes.

El nom de la nova escola es va triar per votació popular. Els termes sagrer i sagrera provenen de l’Edat Mitjana. Sagrera equival a lloc sagrat i inviolable i sagrer a l’espai on es guardaven els béns més preuats per protegir-los de les agressions externes. Hem assumit el llegat que el nom ens atorga fent de l’escola una entitat acollidora, oberta, plural, inclusiva i democràtica. Som, doncs, El Sagrer del barri de La Sagrera.

Els seus orígens han marcat alguns dels trets característics de l’escola com ara la implicació de les famílies en el projecte educatiu i la vinculació en totes les manifestacions culturals i socials del barri.

Des de sempre hem estat vinculats a l’Associació de mestres Rosa Sensat, a la Xarxa 0-12 i als moviments de renovació pedagògica. Actualment seguim treballant per la innovació educativa i formem part de l’Escola Nova 21 i a Xarxes per al canvi.

Hem participat en el projecte Comènius en un parell d’ocasions com a escola coordinadora. Altres projectes que hem portat a terme i alguns encara continuen: L’Orator i PELE d’anglès, el PuntEdu de biblioteques, el projecte Identitats, dos plans Estratègics, un Pla d’autonomia, acord de Coresponsabilitat, Escoles+sostenibles…

La trajectòria de tots aquests anys ha estat reconeguda amb premis com el Ciutat de Barcelona per la trajectòria educativa. El Baldiri Reixac en modalitat d’escola  i alumnes i la FAPAC ens va concedir el premi a la millor revista escolar.