ESCOLA CATALUNYA

CURS 2023-24

L’ESCOLA

L’escola Catalunya és un centre escolar d’Educació Infantil i Primària, de titularitat pública i depenent del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya situada al poble de Navarcles.

Està repartida entre dos espais:

• L’Edifici Verd, ubicat a l’Avinguda Piscines i Esports núm. 30, on habitualment s’imparteix classe als alumnes de Cicle Mitjà i Superior i on es troben les dependències reservades a Administració i Serveis (Direcció, Secretaria, menjador i AMPA).
  • L’Edifici Vermell, situat al C/ Sardana s/n, on hi ha les aules d’Educació Infantil i Cicle Inicial. En aquest últim espai l’escola compta amb un edifici annex on hi ha dues aules més.

L’escola disposa de servei de menjador amb cuina pròpia, ubicat a l’edifici verd. Els i les alumnes que fan ús d’aquest servei d’Educació Infantil i Cicle Inicial s’han de desplaçar al migdia acompanyats pels monitors i/o mestres corresponents. El Consell Comarcal gestiona aquest servei que està concedit a l’empresa Serhs Food Educa.

HISTÒRIA

L’Escola Pública Catalunya és l’hereva de l’ensenyament que antigament corcresponia fer als ajuntaments. En els pobles hi havia consciència de la importància d’aprendre com a mínim a escriure i a comptar. Des del segle XVIII i pgotser abans, Navarcles ja disposava d’un mestre que era pagat pel municipi. L’escola era qualsevol pis de lloguer on, al mateix temps hi vivia el mestre.

Al llarg del segle XIX l’Estat es va anar fent càrrec del sou dels mestres i els Ajuntaments continuaven proporcionant els edificis. El 1912, quan es va construir el nou edifici consistorial, els baixos es van pensar per ésser utilitzats com a escola. Fins el 1967 l’escola dels nens era en aquest lloc i la de nenes en un pis de lloguer.

Després de la Guerra Civil l’ensenyament públic es va deteriorar fortament i va entrar en una certa dinàmica de marginació social.

El 1967 s’inauguraven quatre aules (l’antic Parvulari) a tocar el camp de futbol i quatre cases per mestres, la qual cosa suposava una millora significativa. Era “La Escuela Comarcal Graduada de Navarcles”.

En la dècada dels anys 70, va tancar l’Acadèmia Oliveras i el seu director es va integrar a l’Escola Catalunya, la qual cosa va permetre una barreja social que fins aleshores no s’havia produït. El 1974 s’inaugurava l’edifici verd que permetia dedicar una aula a cada curs i diversos serveis, segons indicava la nova Llei General d’Educació.

Amb el creixement demogràfic de Navarcles, els dos edificis de l’escola van esdevenir insuficients i, després d’uns quants anys de saturació, durant els quals es van habilitar diferents aules al poble, el 1984 es va inaugurar un nou i modern edifici construït per la Generalitat de Catalunya i que és conegut popularment com a Edifici vermell.

Durant 13 anys més es van utilitzar els tres edificis fins que al juny del 97 es van poder tancar les 4 aules de l’edifici més antic com a conseqüència del pas dels alumnes de 7è i 8è a l’ IES.

Actualment l’Escola està repartida en dos espais: l’Edifici vermell que acull els alumnes d’Educació Infantil i Cicle Inicial, i l’Edifici verd, que acull els alumnes dels cicles Mitjà i Superior.

Al mateix temps que l’Escola creixia en quantitat (acull aproximadament 2/3 parts de la població escolar del poble) també ho feia en qualitat i va anar perdent l’etiqueta de “Escuelas Nacionales” per passar a ser l’Escola Pública de Navarcles, una escola catalana, oberta i integradora, arrelada al seu entorn, que educa per la convivència i la solidaritat estimulant el diàleg i la reflexió, fomentant la responsabilitat i el treball, preparant persones amb esperit crític i tolerant; amb un Claustre de professors estable i en continua formació. En resum: una mostra equilibrada de la diversitat social del poble, una escola de tots i per tots.