QUÈ PLANTEM A L’HORT?

Després d’analitzar les plantes i hortalisses que podíem plantar durant el més de novembre, desembre, gener i febrer, el en calendari de l’hort, per fi, hem sortit a plantar!

El procés ha estat molt enriquidor perquè decidir què es pot plantar, què hi volem plantar i quantes plantes de cada hi volem posar, no és pas fàcil.

Un cop havíem acabat de compartir els deures en els quals tothom havia analitzat les hortalisses que podíem plantar durant els mesos més propers, vam escollir entre tot el grup, quines de les hortalisses ens venia de gust plantar.

Després, vam fer una primera estimació de la quantitat d’hortalisses que podíem plantar a l’hort. Per tenir-ho clar però, vam decidir fixar-nos amb els marc de plantació de cada hortalissa per saber quin espai necessitava per créixer bé.

En mitjos grups, ens vam repartir totes les plantes que havíem escollit i, amb paper centimetrat, vam crear un parell de marcs de plantació per cadascuna d’elles. D’aquesta manera, podríem sortir al bancal a comprovar la quantitat d’hortalisses que hauríem de comprar per plantar.

Analitzant els marcs de plantació…

… I creant-los.

• Escarola: 20x35cm
  • Espinac: 10x25cm
  • Fava: 30x40cm
  • Enciam: 25x30cm
  • Pèsol: 20x40cm
  • Pastanaga: 5x20cm
  • Ceba: 10x25cm
  • Patata: 30x40cm
  • Col d’estiu: 40x40cm
  • All: 10x15cm

Quan ja vam tenir tots els marcs de plantació llestos, ja estàvem preparades per mirar quantes hortalisses de cada podíem plantar.

Un grup va sortir al bancal i l’altre va crear un bancal, amb fil, a la terrasseta. Aquest grup, va tenir en compte les mesures que havien pres a l’inici de curs i que tenien anotades en un full.

Un cop al bancal, amb els marcs de plantació preparats, vam passar a l’acció!

En grups, parelles, trios o individualment, tots els nens i nenes de la classe ens vam posar a comprovar quantes hortalisses de cada podíem plantar. Un cop ho havíem comprovat al bancal, ho anotàvem en un full on anàvem dissenyant com quedaria el bancal un cop plantat.

Després, vam compartir els dissenys amb la resta de la classe i en vam votar un. Així doncs, les mestres podrien anar a comprar el planter necessari i, a la pròxima sessió d’hort, el plantaríem tenint en compte la distribució que havia sortit escollida.

Aprofitant un dels esbossos del disseny que havia sortit escollit, vam anar al bancal amb el planter que havíem comprat per plantar-lo.

Per fer-ho, ens vam repartir en mitjos grups i així cadascú plantava una meitat del bancal. Després, un cop estàvem en mitjos grups a l’hort, cadascú va escollir quina hortalissa volia plantar. D’aquesta manera, tothom podia plantar a la vegada tenint en compte l’espai i la ubicació d’aquelles hortalisses en el bancal.

El càrrec de natura baixa un parell o tres de dies a la setmana a regar l’hort i les hortalisses de la terrasseta.

A dia d’avui, estem elaborant un recull de fruites i hortalisses de temporada que podem menjar cada mes, tenint en compte la proximitat (Km0), per intentar contaminar menys i contribuir a la millora del planeta.