Qui som

 

Des dels seus inicis, i sobretot durant els anys en que l’escola va ser un model d’escola annexa a la facultat, els mestres i les mestres que han treballat a l’Escoleta han estat acollits pel projecte i s’ha intentat que se’l poguessin fer seu amb interès i amb compromís. Compromís per aprendre, compromís en la formació i en la innovació.

-Vinculació amb la Universitat

La vinculació amb la universitat és inherent a l’escola per la nostra ubicació veïna, pels nostres orígens, per les famílies que acollim.

L’escola Bellaterra, l’Escoleta, va néixer com a servei de la comunitat universitària i alhora com a escola on els alumnes que es preparaven per a ser mestres en aquell moment, hi poguessin fer les seves pràctiques. El projecte pedagògic inicial es va impulsar des de la universitat i per tant ja des dels inicis va néixer vinculat a la investigació i a la innovació .

Aquesta relació de col·laboració s’ha anat mantenint al llarg dels anys en diferents graus i en diferents aspectes: participem en projectes d’investigació de diferents departaments de la facultat, acollim molts alumnes de pràctiques cada curs, acollim visites de professorat d’altres països que participen en congressos o projectes de la facultat, compartim espais, acollim un cert nombre d’alumnes que vénen d’altres països a viure al campus de la UAB per motius professionals dels seus pares en estades més o menys llargues, hem participat en publicacions conjuntes entre mestres i professors de la facultat, participació de mestres en la docència de la formació inicial, etc. Aquesta vinculació ens aporta una gran riquesa.

Formar part de la xarxa d’escoles Unesco.

Des de fa uns quants anys formem part de la xarxa d’escoles Unesco i des d’aquest marc hem desenvolupat molts projectes vinculats als temes de valors, cultura de la pau, multiculturalitat, sostenibilitat i medi ambient,…. amb el propòsit d’anar desvetllant en els nostres alumnes una mirada crítica i compromesa amb el món on viuen.

Definir-nos com a escola inclusiva, en el sentit més ampli del terme.
Un dels trets d’identitat més importants del nostre projecte educatiu, és que ens definim com a escola

inclusiva, Escola Oberta a tothom, diu el projecte. Entenent el concepte d’inclusivitat en el sentit més ampli.

“L’escola acull qualsevol criatura tal com arriba, la reconeix personalment i li permet exercir la seva veu sense cap mena de discriminació”Projecte educatiu escola Bellaterra pàgina 10

-En Jaume Cela, una persona molt sàvia i molt implicada en l’educació del país, ha estat al capdavant del projecte de l’Escoleta durant 26 anys.

A l’Escoleta venim d’un temps molt llarg on s’ha mantingut la direcció per part d’una mateixa persona, en Jaume Cela, tot i que els altres components de l’Equip Directiu han anat canviant. Aquest fet ha donat estabilitat a la nostra escola i ha contribuït a assentar uns principis i unes maneres de fer que ens han estat pròpies, donant la possibilitat de que es produïssin canvis necessaris però de manera tranquil·la, conservant la coherència en els principis bàsics.

Al costat d’en Jaume i de tots els altres companys que ens han precedit en aquesta responsabilitat hem après coses que considerem molt importants i que per nosaltres esdevenen reptes de futur poder-los seguir mantenint: La importància d’una escola oberta al món i a la cultura, la importància de les relacions entre les persones, la importància del vincle amb alumnes mentre són a l’escola i quan ja en són fora,… serien alguns dels exemples.

Aposta per una formació integradora

L’Escoleta va apostar, des dels seus inicis, per una formació dels nens i les nenes que fos àmplia i global, centrada en el desenvolupament de totes les capacitats personals i socials. Amb aquesta idea de fons, es van impulsar unes maneres de fer a l’escola i a les aules on la cura de les persones es vinculava a la preocupació per l’aprenentatge de la ciència, de la literatura, de les arts…

La idea d’escola integradora, doncs, des de ben aviat, va orientar les actuacions a les nostres aules cap a unes pràctiques pedagògiques de caire globalitzador que han derivat cap a un treball en projectes. I el treball en projectes, mica en mica, va evolucionant cap a un model propi de la vida de l’aula que mirem de compartir i millorar.

 Tradició artística.

Un altre tret que ens defineix com a escola és l’obertura cap al món de l’art, tant des de la vessant cultural, com estètica, com de creació.

L’art en el sentit més ampli (pintura, escultura, fotografia, música) és molt present a la vida de la nostra escola ja des dels seus inicis.

Des del punt de vista cultural, ens interessa apropar el món de l’art als nostres i les nostres alumnes i ho fem desenvolupant a tots els cicles diferents actuacions: visites a museus i exposicions temporals, projectes d’escola relacionats amb l’obra d’algun artista, presència de la música a la vida quotidiana de les aules,…