Escola formadora

Som un centre formador, és a dir, els futurs mestres poden fer les seves pràctiques a la nostra escola.

El pràcticum té un pes força significatiu des del vessant quantitatiu, però des del vessant qualitatiu, podem considerar que és la columna vertebral de la dimensió professionalitzadora del pla d’estudis. El període de pràctiques és un període formatiu que permet:

• Relacionar l’enfocament acadèmic i la pràctica professional a partir de la immersió en els centres educatius i el coneixement de la realitat escolar.
  • La integració dels coneixements teòrico-pràctics en els contextos reals i l’assoliment de criteris propis com a futurs docents.

El caràcter professionalitzador de la formació de mestres aconsella que sigui tota la comunitat educativa qui participi, directament o indirecta, en la formació inicial dels/de les futurs/res mestres. En aquest sentit, subratllem la importància de participar en la formació inicial del professorat com una decisió de projecte de centre, ja que aporta sostenibilitat i coherència global als aprenentatges del nou professorat.

En els períodes en què l’alumnat ha d’assistir al centre educatiu, l’equip directiu i la coordinació de pràctiques del centre li ha d’assignar un/a o diversos/es tutors/es. Aquests/es tutors/es tenen un paper cabdal en la formació de l’alumnat i compaginen una doble funció: la de mestre/a i la de tutor/a de pràctiques. A grans trets, han d’acollir, acompanyar, orientar, formar i coavaluar l’alumnat en pràctiques.

De forma més concreta, les funcions del mestre-tutor i de la coordinació de pràctiques de centre, entre d’altres, són:

• Orientar l’alumnat universitari en la seva integració en el centre i afavorir el seu aprenentatge en el treball en equip.
  • Afavorir la seva integració en el grup-classe, tot propiciant la confiança i la participació en les activitats d’aula.
  • Proporcionar-li suport i orientació en el procés d’observació, recollida d’informació, anàlisi i reflexió de la realitat educativa.
  • Debatre i analitzar la planificació i actuació pròpies i integrar, si escau, les aportacions i innovacions suggerides per l’estudiant i el/a professor/a de la Facultat.
  • Participar en els possibles projectes de recerca i innovació que l’acord entre tots dos centres pogués promoure.
  • Participar, conjuntament amb el mestre-coordinador, el professor i el practicant, en l’avaluació de l’alumne en pràctiques i en l’avaluació de tot el procés.

La cerca de qualitat en tot el procés de pràctiques i l’assoliment dels objectius de l’assignatura exigeix que hi hagi una coordinació estable entre els/les tutors/es i els/les coordinadors/es de les pràctiques del centre i els/les professors/es de la Facultat d’Educació. Durant els períodes de pràctiques, el professorat de la Facultat mantindrà diverses reunions presencials amb els/les tutors/es i responsables de l’escola.

Des de l’objectiu professionalitzador d’aquesta matèria, els seus continguts s’han seqüenciat en diversos períodes, durant els quals l’alumnat ha de comptabilitzar la formació presencial en el centre educatiu amb la formació a la Facultat.